Flyselskaber klager igen over CO2-kvoter

Luftfartsbranchen advarer endnu en gang EU om, at kvoter kan koste tusinder af job og store fly-ordrer fra Kina.

Kina truer med at droppe en ordre på Airbus A330 til en værdi af 68,2 milliarder kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: AIRBUS MEDIA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Syv af Europas største selskaber i flybranchen klager nu endnu gang til EU over planerne om CO2-kvoter. De mener nemlig, at afgiften for at udlede kuldioxid bringer omkring 2.000 job fare og risikerer at koste milliardordrer med Kina.

Planerne om at inkludere flyselskaber baseret uden for EU i kvotesystemet, er en trussel mod den europæiske luftfartsindustri, advarer de. Selskaberne mener nemlig, at man risikerer at starte en handelskrig med Rusland, USA og Kina, skriver Financial Times.

EUs CO2-kvoter skal træde i kraft næste år, men selskaber, der hører hjemme uden for EU, er bange for, at de også vil blive ramt af kvoterne - selv når de flyver uden for EUs luftrum.

Blandt de klagende selskaber er flyproducenten Airbus, der meddeler, at tre statsejede kinesiske flyselskaber nægter at færdiggøre kontrakten på 45 Airbus A330-langdistancefly. Kontrakten har en værdi på over 68 milliarder kroner.

Ud over Airbus deltager British Airways, Lufthansa, Virgin Atlantic, Air France, Air Berlin og Iberia i protesten til EUs ledere.

Airbus og de andre selskaber mener, at EUs planer om afgift på CO2 rammer industrien hårdt på et tidspunkt, hvor de i forvejen er svækket af krisen. EU bør derfor droppe kvoterne, og i stedet vente på en global aftale om kvoter på flyenes CO2-forbrug, lyder klagen fra selskaberne.

Airbus har over 50.000 ansatte i EU og kvoterne kan ifølge dem true omkring 2.000 af dem. Fyringerne kan komme, hvis ordrer bliver droppet som følge af nervøsitet omkring kvoterne.