Cimber kæmper med betalingerne

Cimber Sterling mangler penge og presser leverandører for længere betalingsfrister.

Cimber Sterling flyselvskab. Deres flyvemaskiner i Kastrup lufthavn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De ukrainske rubler fosser ud af kasserne i Cimber Sterling. Det danske flyselskab, der sidste år blev købt af den ukrainske milliardær Igor Kolomoyskij, skærer antallet af ruter ned til et minimum, men alligevel er der brug for flere penge fra den nye ejer, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

I branchen går der nemlig ifølge avisen flere historier om, at Cimber Sterling ikke betaler sine regninger til tiden, fordi pengekassen i flyselskabet er tom.

"Det er korrekt, vi ikke betaler alle regninger til tiden. Tidligere blev vi mødt med meget strenge betalingsbetingelser, fordi økonomien var anstrengt. Nu er situationen anderledes, fordi vi har fået nye ejere. Derfor ønsker vi længere kredittid, end vi hidtil har haft. Vi er i dialog med vores leverandører om betalingen," siger Jacob Krogsgaard, kommerciel direktør i Cimber Sterling.

Da Cimber Sterling sidste år var ved at kollapse, indførte mange leverandører ekstra korte frister for betalinger af regninger, hvilket var med til at lægge yderligere pres på selskabets cash flow.

Katastrofen blev dog afværget, da Igor Kolomoyskij trådte til som redningsmand med 165 millioner kroner. Siden har han måttet spytte yderligre 88 millioner i flyselskabet. Men trods pengestrømmen, mangler Cimber Sterling stadig penge, og det forventes, at ukraineren må sende endnu et to-ciftret millionbeløb til det Sønderborg-baserede selskab.

Cimber Sterling aflægger regnskab på onsdag, og det forventes at underskuddet for sidste år vil løbe op i 200 millioner kroner. Siden Igor Kolomoyskij tog over har selskabet fået ny adm. direktør, og der er skåret ned i antallet af ruter. Selskabets tabsgivende Boeing-charterfly er desuden outsourcet til charterselskabet Jet Time.