Flyselskaber fløj sikkert gennem 2011

På trods af at der kommer flere og flere fly på himmelen er antallet af alvorlige ulykker historisk lavt.

Foto: Rune Feldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

2011 blev et godt år, når det kommer til flysikkerhed. Den internationale organisation for flyselskaber, IATA, har opgjort antallet af alvorlige flyulykker, og resultatet er opmuntrende.

IATAs medlemsskare består af 240 selskaber, der dækker 84 procent af verdens flytrafik. Statistikken dækker flyvninger globalt, men kun fly der er bygget i vestlige lande.

Der er flere forskellige måder at gøre den slags ulykkestal op på, men på alle måder konkluderer IATA, at 2011 blev et godt år. Det også set i forhold til 2010, der tillige det laveste antal alvorlige ulykker i flyvningens nyere historie.

Antallet af ulykker skal sammenholdes med, at antallet af passagerer bare bliver ved med at stige. Alene i Januar 2011 var der globalt set fem procent flere passagerer end samme måned året før.

Hvis man opgør tallene i dødsfald, så mistede 486 mennesker livet i flyulykker i 2011 mod 786 året før. IATA definerer en alvorlig ulykke som én, hvor flyet bliver beskadiget at det efterfølgende bliver skrottet. Den type ulykker var der 11 af i 2011 mod 17 året før.

Årets lave ulykkestal glæder organisationens topchef, Tony Taylor.

"At flyve er en af de sikreste ting, en person kan gøre, men hver eneste ulykke er én for mange, og hver eneste dødsfald en tragedie. Det ultimative mål er nul dødsulykker, og det mål gør alle i luftfartsindustrien fokuserede på at skabe en endnu mere sikker industri," siger Tony Taylor i en kommentar.

Ved at dividere antallet af alvorlige ulykker med antallet af flyvninger kan organisationen pege på regioner, hvor der er forholdsmæssigt mange ulykker. Den opgørelse peger på, at det stadig er farligst at sætte sig i et flysæde i Afrika, Mellemøsten og Latinamerika - i nævnte rækkefølge.

Omvendt er Europa, Nordamerika og det nordøstlige Asien statistisk set uhyre sikre steder at flyve.

Ifølge IATA svarer den globale ulykkesfrekvensen i 2011 til, at en passager vil kunne sætte sig ind i en passagerflyver dagligt i 7.000 år uden at opleve en alvorlig ulykke.