»Den danske syge« truer Telia

Telegiganten frygter, at de danske tilstande med voldsom priskonkurrence breder sig til andre lande.

Foto: TT NEWS AGENCY. Telias topchef, Johan Dennelind, er bekymret over, at den heftige priskrig, som danskerne har været vant til i mange år, skal brede sig. Arkivfoto: Bertil Enevag Ericson, Reuters/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

»Den danske syge« truer et af verdens største teleselskaber, den svensk-finske gigant Telia.

Den hårde priskonkurrence i Danmark gennem mere end ti år, som har fået tildelt sig eget sygdomsnavn i telekredse, ser nu ud til at brede sig til andre lande. Sådan frygter den svenske topledelse i det årsregnskab, som torsdag morgen blev offentliggjort i Stockholm.

»Konkurrencen fra en række forskellige sider, inklusiv nuværende markedsaktører, nye aktører og nye produkter og tjenester, kan få en negativ effekt på Telia Soneras resultat,« lyder Telia-topchef Johan Dennelinds bemærkning til regnskabet.

Telia advarer også om, at det kan medføre nedskrivninger og betyde, at aktionærerne ikke står til så store gevinster, som de kunne ønske sig.

Dårligere end ventet

Telias omsætning i oktober-december voksede på verdensplan fra 26.560 millioner svenske kroner i 4. kvartal 2013 til 26.606 millioner et år senere, mens driftsresultatet fraregnet engangsudgifter faldt med 1,4 procent fra 8.728 til 8.604 millioner kroner. Også indtjeningsmargenen gik ned - fra 32,9 til 32,3 procent.

Alt i alt kom Telia ud af 2014 lidt dårligere, end analytikerne havde ventet.

Omkring en tredjedel af Telia-koncernens omsætning stammer fortsat fra hjemlandet Sverige, en anden tredjedel fra resten af Europa, mens den sidste tredjedel frem for alt kommer fra Eurasien, hvor Telia gennem de seneste år har bokset med beskyldninger om at deltage i bestikkelse for at skaffe sig attraktive mobillicenser.

Telia-koncernen har nu 65.557.000 mobilkunder verden over, 3.034.000 fastnetkunder (heraf langt de fleste i Sverige), 2.690.000 bredbåndskunder og 1.551.000 TV-kunder.