Telia-topchef: Mobilkrigen fortsætter

Danskerne vil fortsat se priserne falde, mens teleselskaberne slås om kunderne. TV som ekstratjeneste på mobiltelefonen har på få måneder sikret Telia 10.000 kunder.

Telias topchef i Danmark, Søren Abildgaard, ser ingen ændringer i den hårde priskamp i den kommende tid. Arkivfoto: Jeppe Bjørn Vejlø, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

Meldingen er klar: Mobilkrigen i Danmark fortsætter uændret. Til gengæld begynder mobilkunderne nu at tilkøbe ekstra tjenester oven i abonnementet.

Danmarks tredjestørste teleselskab, Telia, kunne torsdag morgen melde om et goddag til endnu 15.000 nye mobilkunder, og dermed er Telia gået konstant frem i tre år.

»Vi har vist, at vi kan vokse i et stadigt presset marked, både på kundebasen og på økonomien. Vi er vokset, som vi har lovet vores ejere - og lidt til. Så jeg er godt tilfreds med resultatet,« siger Søren Abildgaard, administrerende direktør for Telia, til Berlingske.

Dyrt med ny iPhone

Han er nestoren blandt de nuværende teledirektører i de fire store selskaber i Danmark og har stået i spidsen for Telia siden januar 2011.

Han medgiver dog, at kundefremgangen også koster penge, fordi der i et mobilmættet marked som det danske kun er ét sted at finde nye kunder: hos konkurrenterne.

»Især i fjerde kvartal har det været dyrt. Her kom den nye iPhone, og den kommer med solide tilskud fra teleselskaberne, og rigtigt mange kunder vil gerne have den. Derfor er jeg da også specielt tilfreds med, at vi når et resultat på 214 millioner svenske kroner (Telia-koncernen opgiver kun regnskaber i svenske kroner, red.) på EBITDA fraregnet engangsposter, selv om vi er med på markedsvilkår med de nye iPhone-telefoner. Men det kræver, at der er godt styr på omkostningerne i andre dele af forretningen,« siger Søren Abildgaard.

10.000 TV-kunder på mobiltelefonen

Telias nye satsning siden november er Telia-TV, hvor man køber et TV-abonnement, som kan ses over mobilforbindelsen. Det har vist sig at være en overraskende stor succes.

»Siden midten af november, da vi lancerede Telia-TV, har vi fået 10.000 kunder. Det er en god succes. Vi har lagt Telia-TV ind som en del af de højeste mobilabonnementer, og det viser det rigtige at fokusere på tjenester, der giver kunderne større værdi, i selve Telia-mærket,« siger Søren Abildgaard.

Telia-kundernes dataforbrug er da også steget markant. Fra 4. kvartal 2013 til 4. kvartal 2014 er dataforbruget i mobilnettet vokset med 69 procent. I 2013 blev der på en almindelig mobiltelefon på Telias net brugt 0,8 gigabyte data på et kvartal; et år senere er det vokset til 1,5 gigabyte. Og forbruget på en tavle-PC er steget fra 4,1 til 5,9 gigabyte.

Priskrig fortsætter

Danskerne kan se frem til fortsat mobilpriskrig.

»Priserne vil blive ved med at falde. Det ruster vi os til. Vi rettede sidste år omkostningerne til, så vi kan stå imod presset, men vi venter yderligere prisfald i år. Det bør ikke være en overraskelse, og derfor skal man planlægge med rettidig omhu,« siger Søren Abildgaard.

Da Telia for snart to år siden indførte fri tale, kostede det 179 kroner om måneden. Nu kan man få fri tale i sit mobilabonnement for 99 kroner.

Samtidig presses selskaberne af kundernes faldende månedsforbrug. Hos Telia er forbruget på et år faldet med 10 kroner. Heraf er kun de tre kroner de regulerede priser, som teleselskaberne betaler, når kunderne ringer på tværs af mobilnettene.

»De syv kroner skyldes prispresset. Men det er en del af konkurrencen. Derfor gik Telia og Telenor i gang med fusionsprocessen. Faldende priser øger presset på den indtjening, som vi skal bruge til at investere for, når der i 2020 kommer 5G-net. Selv om det lyder som langt ude i fremtiden, er vi som danskere meget afhængige af datanettene. Vi skal derfor som udbydere kunne tilbyde de nye teknologier. Men hvis der ikke er udsigt til ordentlig indtjening, vil vores ejere hellere investere andre steder,« forklarer Søren Abildgaard.

Udbygning af mobilnet fortsætter

Telia og Telenor afsluttede før jul sammenlægningen af alle deres mobilnet i Danmark.

»Nu skal vi fortsætte med at bygge 4G-nettet ud, både ved at tage de nye 800 MHz-frekvenser i brug (som rækker langt bredere ud geografisk, red.) og ved at øge kapaciteten, så vi hele tiden er foran. Det kan vi ikke stoppe med, for det forventer kunderne, at vi gør. Men det kræver penge at udbygge,« siger Telia-topchefen.

Læs mere