Flere finder flyet på mobilen

Stadig flere danskere bruger mobil og tablet til at finde flyrejsen, viser tal fra tre store rejsesøgemaskiner.

Langt størstedelen af søgninger sker stadig via computeren, men på den britiske søgemaskine Skyscanner.dk er det flere end hver femte dansker, der bruger mobilen eller tablet til at finde flybilletter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Peter Christopher
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flysøgning på mobil og tablet vinder mere og mere indpas hos danskerne.

Se også: 10 gode apps til rejsen

Når der skal findes billige flybilletter, griber stadig flere nemlig fat i sin mobil eller tablet frem for deres almindelige computer.

Langt størstedelen af søgninger sker dog stadig via computeren, men på den britiske søgemaskine Skyscanner.dk er det flere end hver femte dansker, der bruger mobilen eller tablet til at finde flybilletter.

Og det er ikke kun en kortvarig trend ifølge Linda Edstrand, skandinavisk marktingchef hos Skyscanner. Antallet af mobile søgninger fortsætter med at stige i 2012.

"Spredningen af smartphones og mobile tablets har skabt helt anderledes muligheder for forbrugerne. På ti år er vi gået fra at booke rejser hos fysiske rejsebureauer til selv at booke direkte over nettet og nu også på mobilen. Stigningen i mobile søgninger fortæller os, at vi kommer til at se endnu mere til dette i løbet af 2012," siger Linda Edstrand i en pressemeddelelse.

“Tingene går så stærkt i dag"
Den tendens ser danske Momondo også.

“Tingene går så stærkt i dag. Om et til to år kan man forstille sig, at der er flere, der søger og booker billetter på Momondo via mobilen end via en almindelig computer,” siger Martin Lumbye, partner i rejsesøgemaskinen Momondo, til Rejseliv.dk.

Momondo oplever også, at flere og flere søger på denne måde. Det er dog ikke flere end hver femte som hos Skyscanner.dk, men hver dag downloader flere tusinde mennesker fra hele verden Momondos app til Android og iPhone, fortæller Martin Lumbye.

“De mobile muligheder er et meget stort fokus hos os, og vi har lige gennemført en brugerundersøgelse med flere end 15.000 deltagere, den største i Momondos seksårige historie, fordi det er ekstremt vigtigt at forsøge at følge med brugernes adfærd på både mobilapps og på vores site,” fortsætter Martin Lumbye. 

Udviklingen på det mobile område bliver også fulgt tæt af danske Travelmarket.dk.

“Vi oplevede en vækst på 500 pct. i mobilesøgninger i februar 2012 i forhold til februar sidste år. Så hvis ikke man har fokus på det, så har man et problem,” siger Ole Stouby, Travelmarkets adm. Direktør.

Af den samlede trafik på Travelmarket.dk udgør søgninger på mobil og tablets 15 pct.

Professor i mobilkommunikation: Ikke længere bundet til almindelig computer
Ifølge professor i mobilkommunikation på IT-Universitet i København, Richard Ling, er forklaringen på stigningen i mobilesøgninger, at der efterhånden er adgang til det mobile internet overalt.

"For det første er det den nemme adgang til det mobile internet, der gør, at flere og flere bruger mobile enheder til at eksempelvis at søge flybilletter. Man kan komme på nettet overalt og er ikke længere bundet af at skulle sidde ved en almindelig computer. Det gør en kæmpe forskel, siger Richard Ling.

"Men det er helt klart også på grund af, at apps er en meget enkel og direkte adgang til en helt specifik service. Brugeren skal ikke lige søge på google eller indtaste en webadresse, men er i gang med at finde flybilletter efter et enkelt tryk på skærmen," forklarer Richard Ling til Rejseliv.dk.

Når professoren i mobilkommunikation kigger i krystalkuglen, ser han, ligesom rejsesøgemaskinerne, at flere vil bruge smartphones og tablets til at søge f.eks. flybilletter. Men han ser samtidig en stor udfordring for virksomhederne i at få dem til at få brugere til at downloade lige præcis deres app.

"Det er ikke nemt. Der er utrolig mange apps, der kan det samme. Og selv om brugeren har kendskab til en virksomheds brand, vejer andre brugeres vurderinger og udtalelser om app'en tungt. Jo højere vurdering, jo flere downloads," vurderer Richard Ling.