Hvorfor skal mobilen slukkes, når man flyver?

Er der noget, du altid har undret dig over i lufthavnen? Rejseliv.dk giver her svar på 5 spørgsmål fra læserne.

Fly og lufthavnsregler kan ind imellem virke sære og ulogiske, men der er naturligvis en forklaring på alt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

1. Bærbare computere

Spørgsmål: En ting er, at man skal tage sin bærbare computer ud at tasken for gennemlysning i sikkerhedskontrollen. Hvorfor skal den også ud af det tynde beskyttelsesetui? 
Mvh. V. Winther Hansen, København.

Svar: Security-medarbejderne arbejder efter myndighedernes anvisninger, og de siger, at computere skal tages ud af taske/beskyttelsesetui inden gennemlysning, fordi visse etuier har sidelommer, hvor der kan opbevares ting, der kan besværliggøre gennemlysningen.
Mvh.  Redaktionen
 

2. Mobiltelefoner i flyet

Spørgsmål: Hvorfor må man ikke tale i mobiltelefon, når man flyver?
H. Hansen, København.

Svar: Det er stadig til diskussion, om mobiltelefoner påvirker flyenes elektronik. Men så længe, der er den mindste mistanke om, at de kan gøre det, vil vi ikke tage nogen chance og forbyder derfor brug af dem om bord. Bærbare computere, dvd-afspillere, spil og lignende må gerne bruges, men skal være slukket under start og landing, forklarer chefpilot Jesper Myrhøj, SAS.
Mvh. Redaktionen
 

3. Grundige servicetjek

Spørgsmål: Hvor ofte gennemgår passagerfly tekniske eftersyn? 
Mvh. Leif Simonsen, København S.

Svar:  Når et fly har fløjet 600 timer, kommer det til et grundigt servicetjek, som kan tage op til 200 arbejdstimer. De 600 timers flytid nås typisk på omkring otte uger.
Mvh  Redaktionen
 

4. Flyets brændstof

Spørgsmål: Hvordan tanker man et fly? 
Mvh. Erik Jensen, Odense

Svar:  Brændstoffet til flyene i Københavns Lufthavn pumpes fra Prøvestenen i Øresund ind til en tank i lufthavnen. Herfra pumpes det gennem hydrantsystemet, som er et rørsystem under lufthavnen, til de enkelte flystandpladser. Ved hjælp af en såkaldt dispenser føres brændstoffet fra en brønd i jorden på standpladsen op til flyet. Der kan fyldes mellem 2. 000 og 4.000 liter brændstof på et fly i minuttet. Hvor meget der skal på, afhænger bl.a. af flyets vægt og hvor det skal hen, de største fly skal have op til 130.000 liter brændstof på, oplyser Bjørn Jensen, forretningsfører i Brændstoflageret i Københavns Lufthavn (BKL I/S).
Mvh Redaktionen
 

5. Sikkerhedsforanstaltninger ved landing

Spørgsmål: Hvorfor er det så vigtigt, at alle "rullegardinerne" for vinduerne er oppe, når et fly lander?
Mvh. L. Hansen, København

Svar: Det er en sikkerhedsforanstaltning, at "rullegardinerne" eller blinds, som de hedder i flysprog, skal være oppe, når et fly lander, forklarer kaptajn og chefpilot i SAS, Jesper Myrhøj. Inden en landing forbereder man sig altså på, at det værst tænkelige kan ske. Spænder sikkerhedsbælter og sørger for, at passagerernes øjne er tilpasset lyset udenfor, hvis man skal evaluere hurtigt. Derfor lukkes der lys ind i kabinen om dagen, og lyset slukkes eller dæmpes i kabinen under landinger i mørke.
Mvh Redaktionen