Efter ti års ventetid er første spadestik endelig taget i Københavns Havn

Fra 2025 får krydstogtskibe mulighed for at koble sig til strøm, når de ankommer til København. Det skal spare byen for store mængder forurening.

Fra 2025 kan københavnerne slipper for den forurening, der kommer fra de enorme skibe, når de normalt holder i tomgang. Erik Refner/Ritzau Scanpix

Onsdag blev første spadestik til et nyt landstrømanlæg i Københavns havn taget. 

Anlægget skal give krydstogtskibe, der lægger til ved Langelinie og Oceankaj, mulighed for at koble sig til strøm, mens de ligger i havn i København frem for at holde i tomgang.

Det skal spare københavnerne for en stor mængde forurening og farlige partikler fra skibenes dieseludstødning, skriver DR.

Verdenssundhedsorganisationen, WHO, har fastslået, at dieseludstødningspartikler er kræftfremkaldende, og et studie fra Aarhus Universitet peger på, at et gennemsnitligt krydstogtskib udleder, hvad der svarer til partikelforureningen fra 5.500 personbiler.

I dag holder de store krydstogtskibe deres dieselgeneratorer tændt, når de ligger til kaj, men med de nye anlæg vil de i fremtiden have mulighed for at slukke dem. 

I alt bliver der etableret fem landstrømanlæg, og de første forventes at være klar til brug i 2025. 

Ikke sikkert, at skibe vil benytte sig af det

I København har projektet med at få landstrøm været undervejs i næsten ti år, men efter flere forsinkelser og mislykkede udbudsrunder ser det nu ud til at blive en realitet. 

Projektet blev skudt i gang ved Terminal 2 på Oceankaj onsdag. Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) var til stede, og hun ser frem til, at krydstogtskibe, der besøger København, snart ser ud til at kunne slukke motoren.

»Vi har entreprenører på, der har lovet at anlægget står klar til krydstogtsæsonen næste år. Så det har jeg tænkt mig at holde dem op på,« siger hun ifølge DR.

Det bliver foreløbig frivilligt for skibene, om de vil koble sig til landstrøm, men det er ikke sikkert, at alle vil benytte sig af det. 

Landstrøm er et dyrere alternativ til dieselmotorer, og ifølge organisationen ESPO, der varetager de europæiske havnes interesser, gør prisforskellen, at flere rederier vælger landstrøm fra, når det er tilgængeligt. Det skriver Ingeniøren.

Et forslag fra SF vil dog gøre det obligatorisk for krydstogtskibe, der lægger til i Københavns havn, at koble sig på landstrøm. 

Men det kan blive en udfordring, da nuværende EU-lovgivning betyder, at det lige nu ikke er tilladt for havne at nægte skibe adgang. Lovgivningen er dog til aktuel debat i EU, skriver mediet Søfart

Anlægget forventes færdigudbygget i 2028.