I marts 2023 blev ladeparkerne åbnet med store fanfarer og taler af transportminister Thomas Danielsen (V).
De var de første statslige ladeparker langs de danske motorveje.
Ladeparkerne ligger ved Lillebælt Nord og Lillebælt Syd langs Fynske Motorvej, men nu lukker Lillebælt Syd i en uge, fordi der skal andre operatører til.
Det skriver Fyens Stiftstidende.
Årsagen til det er, at operatøren, Clever, ifølge Vejdirektoratet ikke har levet op til vilkårene i kontrakten.
»I kontrakten stod der, at Clever ikke måtte give en større rabat end 10 procent til Clevers abonnementskunder, og det kunne Clever ikke dokumentere over for os, og derfor valgte vi at opsige dem. I denne uge vil rastepladsen være helt lukket, da de nye ladestandere skal installeres,« siger Jesper Kaae, projektleder i Vejdirektoratet, til avisen.
Elbilforeningen stod bag klage
Det var Elbilforeningen, der kort efter åbningen af den nye ladepark klagede til Vejdirektoratet, skrev foreningen dengang i en pressemeddelelse.
»Ifølge de beregninger, som Elbilforeningen i Danmark har fremsendt til Vejdirektoratet, kræver Clever op til 36 procent mere for opladning for de forbrugere, som ikke har tegnet et abonnement hos Clever, ligesom priserne er væsentlig højere end ved andre nærliggende lynladere,« skrev Elbilforeningen.
Fra i sommer vil elbilisterne i stedet kunne lade fra tre forskellige udbydere, E: ON Drive Infrastructure, PowerGo B.V. og EWII, skrev Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Det skyldes, at det er politisk besluttet, at der fremover skal være minimum to ladeoperatører på statslige ladeparker, hvor der er mere end 16 ladepladser.
Kravet skal være med til at øge konkurrencen, skriver Vejdirektoratet.
Det bliver først midt i sommerferien, at samtlige 15 ladestandere, der tilsammen kan lade 30 biler ad gangen, vil være funktionelle ved Lillebælt Syd, skriver Fyens Stiftstidende.
Clever sagde i december til TV 2 Fyn, at 10-procentsreglen havde givet »nogle udfordringer og diskussioner«.
»Derfor har vi siden maj 2023 været i dialog med Vejdirektoratet om at lade halvdelen af udbuddet gå om, så en anden operatør kunne få den anden halvdel. Det har desværre ikke været muligt. I Clever går vi ind for, at der skal være fri konkurrence på markedet, og vi ser derfor en klar fordel i at have flere ladeoperatører på de store statslige rastepladser. Derfor mener vi også, at det mest rimelige nu er at lade hele udbuddet gå om,« sagde Casper Kirketerp-Møller, CEO hos Clever, til mediet.