Gode amerikanske visitter

Traditionen med at invitere musikere over Atlanten med henblik på synliggørelse af såvel gæsten som indbyderne eksisterer fortsat. Nu uden at de danske musikere står i skyggen.

Amerikanske musikere har altid været velsete gæster på den danske scene. USA er jo jazzens oprindelsesland, hvorfor udøvere herfra da også fra tidernes morgen har været anset for at være den ægte vare. Gennem årene er jazzen så blevet et globalt anliggende, hvilket dog ikke forhindrer, at det fortsat kan være både interessant og til gensidig inspiration at hente folk over Dammen. Sidste år blev det til et par solide alliancer, der begge er fastholdt på såvel CD som LP.

Således lykkedes det for saxofonisten Michael Blicher og hammondorganisten Dan Hemmer – som i en årrække har spillet sammen i trioen Astro Buddha Agogo – at få den amerikanske trommeslager Steve Gadd over til en turné med tilhørende indspilning.

Ja, som mange vil vide, er den nu 69-årige Steve Gadd ikke en hr. hvem-som-helst, og selv om det er noget vrøvl at sige, at han har spillet med alle, det er værd at spille med, så er der alligevel ikke så lidt om snakken. Han virker – til trods for sin virtuositet og sit kontinuerlige virke inden for jazz og rock og alt det derimellem – aldrig anmassende. Han skaber blot – på uigennemskuelig vis – den helt rigtige lyd og det helt rigtige drive, som bare løfter medmusikerne og – hvis de ellers har format til det – sætter dem i fokus.

Det kan man høre på trioens live-album, hvor der bliver budt på charmerende og ret så funky musik med et autoritativt og elegant saxofon- og fløjtespil fra Michael Blicher. Dertil leverer Dan Hemmer en skøn klang og et skønt tangentspil, både når det handler om akkompagnement og om soloudflugter. Som ensemblets komponist tegner Michael Blicher sig for let variable og funktionsdygtige værker, og dertil gør det godt med en smagfuldt afleveret version af den gamle traver »In A Little Spanish Town«.

Inspiration fra tenorspillets kæmper

Tenorsaxofonisten Jan Harbeck har også haft amerikansk besøg, I dette tilfælde er det hans instrumentkollega, Walter Smith III, som i lighed med Harbeck ikke hører til de effektsøgende og massivtspillende saxofonister, men som derimod henter inspiration hos tenorspillets gamle kæmper, uden at udtrykket af den grund bliver gammeldags. Tværtimod. Hertil har de begge alt for meget indlevelse, håndelag og personlighed.

Jan Harbeck er nok en gang sammen med sine faste støtter, pianisten Henrik Gunde, bassisten Eske Nørrelykke og trommeslageren Anders Holm, og der bliver spillet akustisk jazz, overvejende i rolig og tilbagelænet stil, med dejlige soli og fine dialoger fra Harbeck og Smith, som i den grad klæder hinanden, ja, minder om hinanden, hvorfor det er fint, at de står i hver sin kanal.

Der bliver lagt ud med den stemningsfulde Duke Ellington-klassiker »East St.Louis Toodle-Oo«, og den gode stemning bliver bibeholdt, både i de numre som Jan Harbeck har skrevet, og i veletablerede værker som »Don’t Let The Sun Catch You Cryin’« og »Blues In The Night«. Og så bliver pladen afrundet på ganske romantisk vis med det udødelige Andy Williams-hit »May Each Day«, her blot for to tenorer og klaver. Og apropos klaver. Henrik Gunde er jo en fornem og alsidig pianist, der ikke sjældent kan være noget af en klaverløve. Derfor er det interessant, at han ved denne lejlighed virkeligt økonomiserer sit spil. Ja, det er ikke bare interessant. Det er faktisk ganske betagende.

Hvem: Blicher Hemmer Gadd.

Hvad: »Blicher Hemmer Gadd«. C-Nut Records/Gateway Music.


Hvem: Jan Harbeck Quartet feat. Walter Smith III.

Hvad: »Variations in Blue«. Stunt Records.