Swipp-direktør opruster i krigen mod MobilePay

Konkurrencen om mobilbetalinger optrappes, efter at Swipp har overtaget mobilbetalingstjenesten Paii.

Swipp vil fremover ikke kun være en app, man kan overføre penge fra, men også en betalingsapp i forretningerne. Arkivfoto: Claus Bech Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bankerne skærper kampen om mobilkunderne, efter at 81 danske bankers fælles mobilbetalingstjeneste, Swipp, køber teleselskabernes længe planlagte konkurrent Paii.

De to tjenester bliver dermed slået sammen til én fælles mobilbetalingsløsning, som skal kunne bruges både til betaling på nettet og i fysiske butikker.

Paii formåede aldrig rigtigt at lette fra flyvepladsen, selv om de fire store teleselskaber – TDC, Telenor, Telia og »3« – gennem flere år stræbte efter at være førende på området. Ideen bag Paii var, at mobiltelefonen skulle gøres til både kreditkort, sygesikringskort og medlemskort. Dermed kan man betale for varer på stedet ved hjælp af mobiltelefonen i stedet for at svinge Dankortet, men man kan også få den elektroniske nøgle til hotelværelset eller sommerhuset overført til telefonen, når man er på ferie, lød udspillet.

Den ambitiøse målsætning om at skaffe 600.000 kunder på ét år faldt dog hurtigt til jorden.

Danske Bank formåede hurtigt at tage førertrøjen med den populære betalingsapp MobilePay, mens Swipp-fællesskabet først for nylig er kommet mere offensivt på banen.

Med købet af Paii satser administerende direktør for Swipp, Martin F. Andersen, nu på at stå endnu stærkere i kampen om mobilkunderne.

»Vi skal være det foretrukne mobil­betalingsmiddel i Danmark. I dag kan vores kunder allerede overføre penge til hinanden på mobilen. Nu får de også mulighed for at betale med mobilen på nettet, og næste skridt bliver, at vi også er til stede ude i kasse­apparaterne, så kunderne kan betale med Swipp i store detailkæder,« siger Martin F. Andersen til Berlingske Business.

Seriøs udfordrer til MobilePay

Her og nu sker der ingen forandring, men i 2015 lanceres en helt ny Swipp-applikation, når Paiis og Swipps teknologier og organisationer er lagt sammen.

Paiis bestyrelsesformand, Flemming L. Jensen, erkender, at det var en forkert satsning, som teleselskaberne gik ind i, da de i sommeren 2011 dannede et fælles selskab.

»Vi har i ejerkredsen draget den konklusion, at betalinger ikke er teleselskabernes kerneforretning på samme måde, som det er bankernes. På den baggrund er det den rigtige beslutning at sælge Paii til Swipp,« siger han.

Med opkøbet af Paii vurderer ekspert på betalingsområdet Henning N. Jensen, at Swipp vil være en seriøs udfordrer til MobilePay.

»Swipp vil vinde et skridt eller to, da Paiis løsning er godt rettet mod butikkerne, hvor MobilePay er svagest. Fremover bliver det tydeligt, at vi har to store konkurrenter, som slås om det fremtidige mobilbetalingsmarked.«

Alle ansatte i Paii fortsætter i det nye selskab, som rykker ind på Paiis adresse i København. Paiis administrerende direktør, Peter Bredgaard, træder ind i direktionen for det nye selskab, så snart Finanstilsynet har sagt god for opkøbet, som der ikke er sat beløb på.

Swipp ejes af Nordea med 30 procent, af Regionale Bankers Forening med 30 procent, af Lokale Pengeinstitutter med 30 procent og af Nykredit med ti procent.