Nye spøgelser vil stå for din mobilbetaling

Det er ikke kun MobilePay og Swipp, der fremover dyster om mobilbetalinger.

Indtil videre fungerer Snapcash kun i USA, men nu spekuleres der herhjemme i, om Snapcash vil udfordre bankernes mobilbetalingstjenester MobilePay og Swipp og vende op og ned på det danske betalingsmarked. Fold sammen
Læs mere
Foto: LIONEL BONAVENTURE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det spøger stadig på markedet for mobilbetaling, hvor nye spillere konstant konkurrerer med bankerne om at udbyde det foretrukne betalingsmiddel. Senest har den populære fototjeneste Snapchat også meldt sig ind i kampen på det amerikanske marked.

Indtil videre fungerer Snapcash kun i USA, men nu spekuleres der herhjemme i, om Snapcash vil udfordre bankernes mobilbetalingstjenester MobilePay og Swipp og vende op og ned på det danske betalingsmarked.

»Digitalisering og ny teknologi har det med at udfordre monopoler ved at forstyrre – især ved at udfordre gammeldags, rodfæs­tede monopoler. Konkurrencen kommer ikke fra de typiske konkurrenter, men fra tilstødende brancher, som pludselig flytter ind. Bankerne har traditionelt haft monopol på penge, ligesom plade-, TV- og filmindustrien har haft på deres områder. Da vi nu alle har en mobiltelefon, og vi i større og større grad bruger kreditkort og ikke fysiske penge, giver det mening at gå ind i betaling, når man har en stor mængde brugere,« siger lektor Reimer Ivang fra Institut for Økonomi og Ledelse ved Aalborg Universitet.

Han mener dog, at Snapchat har klare udfordringer, da størstedelen af brugerne ikke er myndige.

Det gælder om at knække koden

»Og kæmpestore selskaber som Google og Apple har ikke knækket koden endnu. Men den, der bryder lydmuren på dette område, har virkelig noget at gå efter. Kan man tage bare en tusindedel promille af den kæmpe mængde, som overfører penge, bliver man rigtigt rig.

MobilePay fik lynhurtigt over en million brugere, og derfor er Swipp ude nu med en kraftig markedsføring – ikke fordi Swipp håber, at vi afinstallerer MobilePay, men fordi man håber, at der er plads til to,« siger Reimer Ivang, som mener, at de fleste forbrugere nok vil være tryggere ved, at det er banker, der står for betalinger og overførsler, end tjenester som Snapchat, der er udviklet til andre formål og også kæmper med sikkerhedsproblemer.

Managing director hos Accenture, Mads Raahede, vurderer, at det kun er et spørgsmål om tid, før et af de store selskaber som eksempelvis Snapchat eller Apple Pay ekspanderer. »Hvis de får succes i USA, er det et naturligt skridt at udrulle forretningskonceptet til andre lande. Om det så lige er Snapcash eller Apple Pay, der først entrerer det danske marked, er svært at sige, men vi vil uden tvivl komme til at høre mere fra selskaber, som udfordrer bankernes værdikæde,« siger han.

De internationale konkurrenter er man dog opmærksomme på i first movers inden for mobilbetalinger med MobilePay.

»Vi skal fortsætte med at udvikle vores løsning og vise, at en bank kan være mindst lige så innovativ og kundeorienteret som de sociale medier, samtidig med at vi har bankens fordele ved at kunne løfte rådgivningen om hele kundens økonomi, herunder kreditgivning, pension og mange andre ting. Vi vil hellere selv være med til at forme fremtidens betalinger i Danmark end lade globale, udenlandske brands gøre det.«