Post Danmark-rival vil tredoble antallet af ansatte

I en tid, hvor hver uge byder på nye fyringsrunder, melder Post Danmarks norske konkurrent, Bring Citymail, nu ud, at selskabet i løbet af få år vil øge antallet af medarbejdere i Danmark fra 550 til mindst 1.550.

Foto: Scanpix
Når det danske postmarked bliver liberaliseret senest 1. januar 2011, satser den norske konkurrent, Bring Citymail, på at vokse kraftigt i Danmark. Det kræver en større organisation, og i jagten på vækst har Bring Citymail tænkt sig at tredoble antallet af medarbejdere i løbet af få år.

”Vi begynder at rulle organisationen ud i resten af landet, lige så snart når markedsåbningen er en realitet. Vi forventer at ansætte yderligere 1.000 medarbejdere i Danmark og muligvis mere de nærmeste år,” siger kommunikationsdirektør og juridisk direktør i Bring Citymail, Jes Herbert.

I øjeblikket er Bring Citymail til stede i Danmark på markedet for breve over 50 gram, mens Post Danmark fortsat har monopol på at uddele post og forsendelser på 50 gram og derunder. EU-landene har vedtaget fælles regler om, at en fuldstændig liberalisering af postmarkederne senest skal træde i kraft den 1. januar 2011. Når det sker, vil Citymail ansætte flere folk i alle led af den danske organisation.

”Vi skal først og fremmest ansætte mange nye bude. Derudover kommer vi bl.a. til at ansætte flere salgskonsulenter og flere i HR-afdelingen og bogholderiet,” siger Jes Herbert.

Vil dække hele Danmark
Bring Citymail dækker i øjeblikket udelukkende Storkøbenhavn og de omkringliggende kommuner. Selskabets kunder skal fortsat benytte Post Danmark, når de har post til resten af landet. Men når postmarkedet er liberaliseret, vil Bring Citymail udvide dækningsområdet, og på sigt skal selskabet dække hele Danmark, fortæller Jes Herbert, der ikke vil gå i detaljer med planerne, da ”det kan gøre det lettere for Post Danmark at forberede sig.”

Bring Citymail satser udelukkende på den industrielle post, der udgør omkring 80 procent af det samlede postmarked. Den industrielle post dækker over den massefremstillede erhvervspost som kataloger, magasiner, regninger, kontoudtog og direct marketing.

I dag sidder nordmændene på blot ca. en procent af den industrielle post, men målsætningen er at tidoble det tal i løbet af en årrække efter markedsåbningen.