Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Glem alt om at dele A4 sider ud og vedhæfte PDFer til uopfordrede e-mails. Brug i stedet tiden på finpudse dit profilbillede, kompetencer og online forbindelser på LinkedIn. Det er nemlig her, at virksomhederne går på udkig efter nye medarbejdere.
I 2011 benyttede tre pct. af danske virksomheder LinkedIn som rekrutteringskanal. I dag er det tal vokset til 34 pct, viser en ny rekrutteringsanalyse fra konsulenthuset Ballisager. Samtidig fortæller undersøgelsen, at knap hver tredje virksomhed har prøvet at ansætte en medarbejder udelukkende via LinkedIn.
LinkedIn overhaler dermed uopfordrede ansøgninger, der bliver brugt af 31 pct., som rekrutteringskanal.
Direktør og rekrutteringsekspert for Konsulenthuset Ballisager, Morten Ballisager, mener, at tendensen er tydelig.
»Hvert år tager flere danske virksomheder LinkedIn til sig, hvilket er vigtigt for konkurrenceevnen. Som virksomhed risikerer man at tabe kampen om at finde de bedste medarbejdere, hvis man undlader at benytte LinkedIn,« siger Morten Ballisager.
Hvor kutymen har været, at arbejdsgiveren udbyder et job, som så tiltrækker motiverede kandidater, vender LinkedIn op og ned op proceduren.
»Vi oplever et paradigmeskifte. Hele magtspillet i jobsøgningen er blevet vendt på hovedet med LinkedIn. Nu kan virksomheder selv agere headhuntere. Men det betyder, at de nu også skal lære at motivationsafdække egnede kandidater, fordi de selv i højere grad spotter og kontakter folk,« siger Morten Ballisager
Helle Bruun Madsen er ledelsesrådgiver hos Lederne. Hun rådgiver ofte ledere – også omkring deres brug af LinkedIn.
»Jeg kan sagtens nikke genkendende til, at LinkedIn er i hastig fremmarch, når det gælder om at gøre sig synlig for nye jobmuligheder,« siger Helle Bruun Madsen.
Hendes råd lyder, at man altid skal holde sin LinkedIn-profil opdateret, også selv om man ikke er jobsøgende.
»Potentielle arbejdsgivere kigger også på folk, som allerede er i job. På den måde kan man få et tilbud om eller en opfordring til at søge et job. Det er en måde at holde sin markedsværdi ajour på,« siger hun.
Hvor uopfordrede ansøgninger er sværere at holde ajour, er LinkedIn en kæmpestor markedsplads, hvor man på en nem måde kan opdatere sin profil, fremstå så skarp som muligt og præsentere sig med søgeord, der er relevante for de jobs, man er interesseret i.
»Uopfordrede ansøgninger har en tendens til at blive overset eller glemt. Som ledelsesrådgiver ser jeg mange uopfordrede ansøgninger, som ikke er målrettede nok. Virksomheden har måske ikke et behov her og nu, og så kan det virke anmassende,« siger Helle Bruun Madsen.
LinkedIn giver også gode mulighed for at udnytte kontakter. Man kan skabe et overblik og sit eget netværk og sit netværks netværk. På den måde tjener LinkedIn flere formål.
»LinkedIn er blevet et slaraffenland af talenter for virksomheder,« siger Morten Ballisager.