Facebook æder sig ind på MySpace i kampen om de unge

Med 58 mio. unikke besøgende på én måned er den sociale netværksportal MySpace stadige den største i klassen. Men kvarterets kække dreng, Facebook, vokser hurtigere.

Kampen om, hvem der skal være de unges foretrukne sociale internetportal, er langt fra afgjort.

Selv om MySpace, der i dag ejes af mediemogulen Rupert Murdoch, i september havde 58 mio. unikke besøgende - hvilket er en stigning på 24 pct. i forhold til sidste år - stiger konkurrentens tal endnu mere. Facebook, der stadig er ejet af stifteren Mark Zuckerberg, har nemlig i på samme år oplevet en stigning i antallet af unikke besøgende på 133 pct. Det skriver CNN Money på baggrund af oplysninger fra analysefirmaet Nielsen Online.

Facebook halter dog stadig bagefter på antallet af unikke besøgende, der i september i år var på 18 millioner. Årsagen til, at Facebook stiger hurtigere end konkurrenterne, kan ifølge CNN være, at Facebook har en mere uortodoks strategi end konkurrenten, når det gælder om at tillade software på sitet, som ikke er skrevet af selskabet selv - men i stedet af brugerne. Og det kan have påvirket antallet af brugere, da de netop har brugt Facebook til at promovere deres eget software.

Stifterne af MySpace solgte sitet for 3,25 mia. kr. til mediebaronen Rupert Murdoch sidste år. Facebook blev stiftet tilbage i 2004, da Mark Zuckerberg var 20 år gammel. Han har fået store milliardbud fra flere selskaber, men har foreløbig afslået og har krævet hele 45 mia. kr. for hjemmesiden.