23-årig forlanger 45 milliarder for sin hjemmeside

For tre år siden lancerede den dengang 20-årige Mark Zuckerberg det sociale mødested Facebook.com. I maj takkede han nej til et tilbud på 9 mia. kr. fra Yahoo. I stedet forlangte han 45 mia. kr. Og nu sender han signaler om at børsnotere hjemmesiden.

Mark Zuckerberg lancerede Facebook.com for tre år siden. I dag har han sagt nej til et købstilbud på 9 milliarder kroner for siden - og kræver i stedet hele 45 milliarder, hvis han skal skille sig af med sin opfindelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Facebook.com
I 2004 startede Mark Zuckerberg onlinemødestedet Facebook.com med amerikanske college- og universitetsstuderende som målgruppe. Formålet med siden er, at man bl.a. kan holde kontakt med sine gamle klassekammerater.

Året efter – i 2005 – åbnede Facebook op for studerende på high schools, og efterfølgende er brugerantallet skudt i vejret.

I dag er det sociale mødested blevet åbnet op for alle målgrupper og har i dag 27 millioner medlemmer. Og dermed er selskabet bag Facebook i øjeblikket den varmeste kandidat til en børsintroduktion blandt internetbaserede medieselskaber, skriver Di.se.

23-mark Zuckerbeg har sagt nej til opkøbstilbud fra Yahoo, Google, Microsoft og Viacom. Til New York Times siger en af grundlæggerne af Google, Sergey Brin, om Facebook:

”Vi vil ikke købe et selskab, hvis de ikke er interesserede. Men sites, hvor brugerne selv skaber indholdet ved hjælp af egne sider, skaber meget information. Det skaber efterspørgsel på gode søgemotorer, så vi ser positivt på fænomenet.”

Den største konkurrent til Facebook.com er MySpace.com, hvor over 100 mio. mennesker har registreret sig som brugere siden starten i 2003.

Stifterne af MySpace solgte sitet for 3,25 mia. kr. til mediebaronen Rupert Murdoch sidste år.

Amerikanske annoncører forventes at købe annoncer for næsten 4 mia. kr. på sociale netværkssider i år. Det er ifølge analysehuset Universal McCann en stigning på 148 pct. i forhold til sidste år, skriver Di.se.

Om Zuckerbergs måske kommende børsnotering af det sociale mødested kan give ham de 45 mia. kr., han selv mener siden er værd, vil tiden vise. Men hvis det sker, kan MySpace-stifterne - der trods alt blev milliardærer på deres salg - se sig overgået mange gange, når det kommer til at score kassen på en god idé.