Eniro mister kunders e-mails igen: »Utilgivelig fejl«

Hundredevis af brugere af SOL-mail har fået slettet alle e-mails fra det sidste halvandet år, og der er ingen backup. Det er anden gang, det sker, på ét år.

Foto: Sigrid Nygaard

Det skete første gang i april. Og i december ramte ulykken så igen: Hundredevis af e-mail-brugere hos SOL-mail mistede e-mails for altid, uden mulighed for at få dem igen, skriver Version2.

»Der blev kørt et planlagt oprydningsjob på serveren hos vores leverandør, og intentionen var at slette inaktive konti. Men ved en fejl blev nogle hundrede aktive mailkonti også slettet. Det er vi meget kede af. Det er en utilgivelig fejl, at det er sket to gange,« siger Kristoffer Apollo, kommunikationschef hos Eniro.

Det var nemlig samme fejl, der i april også førte til vrede kunder og hundredevis af slettede konti.

Normalt ville der være en backup, så man kunne gendanne de forsvundne e-mails, men selvom Eniro efter første gang e-mail-sletning i april var begyndt på en forhandling om backup-funktion hos leverandøren Redweb, blev det på grund af en misforståelse aldrig sat i gang.

»Derfor blev backup-funktionen aldrig etableret, så vi har ikke mulighed for at finde folks mails igen. Vi har opsagt samarbejdet med den nuværende leverandør, men vi vil ikke løbe fra, at det er os, der har ansvaret,« siger Kristoffer Apollo.

At samarbejde bliver afsluttet, hænger også sammen med, at Eniro sælger SOL fra.

De ramte brugere af den gratis tjeneste kan dog få alle e-mails fra 2012 og før genskabt, fordi hele e-mail-systemet blev skiftet mellem 2012 og 2013.

»Vi har den gamle server stående med mails fra 2012 og tidligere, så dem kan vi genskabe,« forklarer kommunikationschefen.

Men det formilder ikke de ramte personer ret meget. I SOL’s debatforum beskriver en, hvordan koncertbilletter og gavekort købt til julegaver for 2.500 kroner forsvandt i den blå luft, da hele indbakken blev ryddet. En anden har brugt en SOL-mail til firmabrug og har mistet dokumenter og kvitteringer, der skulle bruges til momsregnskabet.

Fremover bliver slettede e-mails i øvrigt ikke Eniros hovedpine, for hele SOL-portalen, der blev åbnet som internetportal i 1997 under navnet Scandinavia Online, bliver solgt fra. Det er dog ikke på grund af e-mail-problemerne, lyder meldingen.

»Vi sælger SOL.dk til en ny ejer, CM Consulting. Vores kerneforretning i Eniro handler om søgning, og SOL har primært sociale funktioner og debat, så det passer ikke rigtig ind i vores kerneforretning,« fortæller Kristoffer Apollo.

Første punkt på dagsordenen hos de nye ejere af SOL bliver at få skabt et mere stabilt teknisk fundament for brugerne, tilføjer han. E-mail-tjenesten på SOL.dk har omkring 40.000 brugere.

Deltag i debatten på Version2.dk