Virksomheder frygter digitalt kaos

70.000 virksomheder mangler stadig en digital postkasse, hvor den tidligere brevpost fra det offentlige nu kan lande i en mail. Det er for svært, siger virksomhederne. Erhvervsstyrelsen havde aldrig drømt om, at alle ville være klar.

Fredag begynder en ny, digital æra hos det offentlige, når landets virksomheder begynder at modtage post fra de offentlige myndigheder via digitale postkasser.

Brevposten bliver skiftet ud med mailen i indbakken, og alle virksomheder, foreninger og organisationer med et aktivt CVR-nummer forpligtes af loven til at modtage den digitale post.

Det sker som et led i regeringens fælles offentlige digitaliseringsstrategi, hvor man forventer, at ordningen kan spare samfundet knapt 400 millioner kroner om året.

Men på nuværende tidspunkt mangler 20.000-70.000 stadig at oprette en digital postkasse. Der har simpelthen været for meget bøvl med oprettelsen, lyder det fra virksomhederne.

»Jeg har ikke fået oprettet en postkasse, og jeg må bare håbe på, at der ikke kommer nogen vigtige breve de næste 14 dage,« siger Line Friis Frederiksen med enmandsvirksomheden Sub Line, der er en af de mange virksomheder, som er stødt på den digitale mur. Hun strandede i telefonkøen og blev til sidst henvist til en hjemmeside for yderligere information.

Flere gange har hun forgæves forsøgt at oprette en digital postkasse, hvor hun og resten af landets virksomheder fra 1. november vil modtage post om blandt andet selvangivelser og rykkere for årsregnskaber.

»Det er ikke fordi, jeg er imod initiativet til et digitalt system. Det er bare helt urimeligt, at jeg skal bruge så mange time på at oprette min digitale postkasse, mens jeg i stedet kunne være produktiv og lave det, der faktisk bidrager til samfundet,« siger hun og forsætter:

»Jeg kan ikke forstå, man tør risikere, at en masse små virksomheder og iværksættere ikke kan overskue barrieren og i stedet stiller sig op i arbejdsløshedskøen.«

Hos Håndværksrådet er administrerende direktør Ane Buch grundlæggende glad for idéen om at indføre den digitale post, men når det kommer til måden at implementere systemet på, er tonen en anden.

»Vi har rigtig mange medlemmer, der ringer til os og er vrede og frustrerede over det nye system, fordi de ikke kan oprette en digital postkasse. De er håndværksmestre og har ikke nogen IT-afdeling, der kan stå for det tekniske,« siger Ane Buch.

I bygge- og anlægsbranchen er det også tvivlsomt, om alle virksomhederne bliver klar til at læse deres digitale post til tiden, oplyser Bo Sandberg, der er cheføkonom hos Dansk Byggeri. Han frygter, at flere af deres medlemmer kommer i klemme. Ifølge Bo Sandberg er bygge- og anlægsbranchen nemlig den branche med det laveste IT-kendskab.

Håndværksrådet opfordrer derfor regeringen til at sikre en overgangsperiode, så virksomheder, der ikke har oprettet den digitale postkasse, vil modtage brevet på traditionel vis i stedet for, at det lander i en digital postkasse. Lige nu kalder hun systemet »horribelt« og ærgrer sig over den kedelige indgang til det nye, digitale postsystem.

Erhvervsstyrelsen maner til ro

Hos Erhvervsstyrelsen, der står for at indsamle medarbejdersignaturer, der giver adgang til de digitale postkasser, føler man selv, man er godt med. Det fortæller Henning Steensig, der er vicedirektør for Digitalisering, Kommunikation og Erhvervsservice. Han kalder det »forventeligt«, når op mod 70.000 stadig mangler adgang til deres digitale postkasse.

»Vi havde ikke drømt om, at alle skulle være på plads 1. november. Men vi er tæt på målet,« siger han.

{embedded type="node/feeditem" id="27292477"}

Ifølge ham har mere end 430.000 indtil videre en medarbejdersignatur, og de op til 70.000, der stadig mangler, skal nok komme dryssende over den nærmeste tid, når presset på telefonsupporten er taget af.

Henning Steensig fortæller desuden, at de virksomheder, der ikke har aktiveret deres digitalpostkasse fra 1. november fremover vil modtage et papirbrev med oplysninger om, at der ligger post og venter på dem i en digital postkasse første gang, der er digital post fra det offentlige. Den har Erhvervsstyrelsen nemlig oprettet for dem, og hvis virksomhederne vil læse posten, skal de stadig indhente en medarbejdersignatur, der giver adgang til den vigtige post.