Dansk flyudlejer køber amerikansk selskab

Det danske selskab Nordic Aviation Capital køber en amerikansk spiller på markedet og sikrer sig flere fly.

Grundlæggeren Martin Møller for Nordic Aviation Capital har verdens største flåde af mindre regionalfly Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Med flere end 250 fly i porteføljen er Nordic Aviation Capital (NAC) verdens største uafhængige flyleasingselskab inden for de såkaldte turbopropfly.



Og nu kan selskabet føje endnu flere fly til porteføljen. Selskabet har nemlig købt Jetscape Aviation Group, der er en ledende spiller inden for udlejning af regionale jetfly. Jetscape, der er baseret i Fort Lauderdale i USA og i Sliema på Malta, ejer 28 jetfly af typen Embraer E.

Det oplyser de to selskaber i en pressemeddelelse.

Parterne har ikke offentliggjort detaljerne i handlen, ej heller hvor meget NAC har lagt for at få fat i Jetscape og selskabets fly.

Martin Møller, bestyrelsesformand i NAC kalder, det er en afgørende strategisk udvikling for NAC, at Jetscape nu overtages af det danske selskab.

»Jetscapes solide ry inden for udlejning af regionale jetfly kan styrke det stærke brand, som NAC allerede har inden for turbopropsektoren,« siger han.

I regnskabet for 2014-2015 kunne NAC mønstre en omsætning på 392 millioner dollar eller omtrent 2,5 milliarder kroner, hvilket var en fremgang på 26 procent i forhold til omsætningen året inden.

Air France, Garuda, Flybe, Azul, Air Berlin, Republic, Air Canada, GoJet and Etihad Regional er blandt kunderne hos NAC, der har kontorer i Irland, Storbritannien, Canada og Singapore.

I flåden af fly som NAC råder over finder man modellerne ATR 42, ATR 72, Bombardier Dash 8-300/Q400, CRJ900/1000, Boeing 737, Airbus A320 og Saab 2000.

NAC blev etableret i 1990, men er siden vokset støt. Sidste år i august valgte den tidligere eneejer Martin Møller at indgå partnerskab med kapitalfonden EQT og Kirkbi Invest A/S. Selskabets værdi er i den forbindelse sat til knap 22 milliarder kroner på en gældsfri basis.

Allerede dengang kom det frem, at selskabet ønskede at styrke sin position globalt.