»BR kan blive som Jysk – eller ende som Tæppeland«

Det er på høje tid, der sker noget i legetøjskæden BR, vurderer flere eksperter. Efter fem år i træk med faldende driftsindtjening er familien bag den kendte legetøjskæde i gang med at finde en ny medejer.

Fætter BR butik i Rødovre Centrum Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der skal ske noget. Efter fem år med faldende driftsindtjening er der god grund til, at familien Gjørup, der ejer Top-Toy og legetøjs-kæden BR, overvejer et salg af familievirksomheden. Sådan lyder det samstemmende fra flere eksperter.

»Det er en af de familieejede kæder, der er vokset op ligesom Jysk og Tæppeland. De to vidt forskellige historier viser, at man kan få stor succes som Lars Larsen, men også at familien på et eller andet tidspunkt kommer til kort – som Tæppe-Jensen, der ejede Tæppeland,« siger Frederik Aakard, partner i firmaet Audon, der rådgiver om virksomhedssalg. Han fremhæver historien om Tæppeland som skrækeksemplet på, hvor galt det kan gå, hvis man ikke følger med tiden.

»Tæppeland var meget stort og havde en masse butikker i hele verden helt ud til Australien. Tæppeland er en saga blot og er nu forsvundet fra landkortet,« siger Frederik Aakard.

Berlingske Business kunne tirsdag berette, at familien Gjørup har sat en proces i gang, der skal føre til et salg af en stor del af Top-Toy og BR. Det er overraskende, fordi familien ellers hidtil stædigt har fastholdt, at den ville beholde familieimperiet på egne hænder.

»Det lyder på mig, som om familien i selverkendelse er nået frem til, at det ikke bliver dem, der skal drive det frem til at blive som Dyne-Larsens imperium. De erkender, at der skal nye kræfter til for at hjælpe dem med at undgå at komme så meget under pres, at de begynder at tabe flere penge,« siger Frederik Aakard.

Stiig Binggeli, administrerende direktør og stifter af brandingvirksomheden Brandhouse, er enig.

»Brandet har stået fuldstændig stille i mange, mange år,« siger Stiig Binggeli.

Han peger på, at legetøjskæden ikke har været i stand til at følge med tiden, og at det har efterladt den tidligere så folkekære BR-kæde som en støvet fætter.

»BR har siddet tungt på markedet, men det er, som om kæden ikke er fulgt med tiden og har fået charmeret sine kernekunder. Brandet fremstår maskinelt og syntetisk,« siger Stiig Binggeli.

Peter Gjørup pegede i Berlingskes artikel tirsdag selv på blandt andet konkurrence fra den hastigt stigende internethandel som noget, der presser Top-Toy og BR. Og ifølge Stiig Binggeli halter det gevaldigt med digitaliseringen hos BR.

»For at overleve i dag skal man have en usandsynligt stærk digital platform,« siger han.

Elektronik er en kæmpekonkurrent

Også Flemming Birch, partner i konsulentvirksomheden Birch & Birch og ekspert i forbruger- og detailtendenser, peger på e-handel som en vigtig kilde for succes for BR. Men derudover vurderer Flemming Birch, at BR er under hårdt pres fra mange sider.

»Der er sket rigtigt meget i legetøjsbranchen over de seneste ti år. Kunderne bliver færre og færre, fordi de allerede i tiårsalderen begynder at ønske sig elektronik i stedet for legetøj. Elektronikmarkedet er blevet en kæmpekonkurrent til legetøjsmarkedet,« siger Flemming Birch.

Detaileksperten venter, at BR i fremtiden kommer til at gentænke sine koncepter, så der kommer andre varer på hylderne end det traditionelle legetøj, blandt andet flere computerspil og børnetøj.

Interesserede kapitalfonde

Ifølge Berlingske Business’ oplysninger er kapitalfonde som Axcel, EQT og Nordic Capital opmærksomme på virksomheden, men hvem, der køber sig ind i legetøjskæden, er endnu uvist.

For Frederik Aakard lyder retorikken fra familien Gjørup, som om den stiler efter et salg til en kapitalfond.

»Jeg synes, det lyder som en kapitalfondsløsning for Top-Toy og BR, som jeg hører det,« siger Aakard og vurderer, at familien samtidig kommer til at slippe kontrollen med legetøjsimperiet.

»Hvis man går ud i en salgsproces, er det ikke en minoritetspost, man sælger. Enten går de til en som Toys’R’Us, altså en som er i branchen i forvejen, og så sælger man det hele. Eller også går man til en finansiel køber, altså en kapitalfond, og så kan man sælge en stor aktiepost. Men en kapitalfond vil som regel have kontrollen,« siger Aakard.