BR-familie vil sælge ud af livsværket

Den velhavende Gjørup-familie er i gang med at sælge en stor del af familiefirmaet Top-Toy, der blandt andet står bag legetøjskæden BR. »Det handler om at sikre virksomhedens fremtid,« siger Peter Gjørup, administrerende direktør i Top-Toy.

Top-Toys chef Peter Gjørup er klar til at sælge ud af virksomheden. Foto: søren bidstrup. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

December er en travl tid for familien Gjørup, der står bag legetøjskæden Fætter BR. Over halvdelen af årets samlede salg er koncentreret om julesalget.

Men denne jul er anderledes. For det er ikke alene legetøj, der er på vej over disken i julehandlen. Det samme er en stor del af familieselskabet.

I et interview med Berlingske fortæller Peter Gjørup, administrerende direktør i Top-Toy og tredje generation i legetøjsfamilien, for første gang om salgsplanerne.

»Vi har sat en proces i gang, der kan ende med et salg af en del af virksomheden. Vi har besluttet os for, at vi relativt bredt går ud og undersøger mulighederne for et partnerskab. Vi har ikke besluttet os for en bestemt type partner, men det er vigtigt, at det er en, der kan bidrage både med kapital og med kompetencer til at vokse. Vi har brug for at få nogle ind, der har nogle kompetencer, vi ikke har som familie,« siger Peter Gjørup.

Efter at have ejet og drevet virksomheden i over 50 år skal der nye kræfter ind i ejerkredsen. Den konklusion kommer efter flere års pres på indtjeningen. Nu har familien hyret en investeringsbank til at hjælpe sig med at finde en køber til en stor del af selskabet, som skal være med til at rette selskabet og indtjeningen op og sikre det til fremtiden.

Tidligere i år hyrede Gjørup-familien investeringsbanken FIH Partners til at hjælpe sig med at strukturere en budproces, som har til mål at finde en køber, bekræfter Peter Gjørup. Der sættes for alvor fart på processen efter nytår. FIH ønsker ikke at kommentere sagen over for Berlingske.

»Der er ikke nogen fast køreplan. Vi begynder for alvor at arbejde med FIH i det nye år for at identificere potentielle partnere. Nogle af disse kender os fra det nordiske marked, andre kender os ikke i forvejen, og det skal vi forberede os på,« siger Peter Gjørup.

Ifølge Berlingskes oplysninger er kapitalfonde som blandt andre Axcel, EQT og Nordic Capital yderst opmærksomme på, at familien Gjørup nu er klar til at sælge. Berlingske har været i kontakt med en række store investeringsbanker, som alle er bekendte med processen, som ventes at komme op i fart efter nytår. I disse banker arbejdes der nu på at finde mulige købere til den store aktiepost.

Det kommende salg kan værdisætte hele Top-Toy til to-tre milliarder kroner, vurderer Berlingskes kilder.

»Kapitalfondene er helt opmærksomme på Top-Toy. Det er en interessant og meget kendt virksomhed, som flere vil kigge nærmere på. Udfordringen er dog, at deres indtjening falder og har gjort det i flere år. Man skal finde ud af, hvad grunden er til det,« siger en kilde i en stor bank, der kender til processen.

Den faldende indtjening er medvirkende til, at familien efter flere års afvisning er kommet på nye tanker og nu er klar til at lukke en ekstern partner ind i ejerkredsen.

»Det er ingen hemmelighed, at vi ikke har været helt tilfredse med indtjeningen i de senere år. Vi har sat nogle ting i gang for at rette op på det, men det tager noget tid, før det slår igennem,« siger Peter Gjørup.

Ifølge Martin Jes-Iversen, lektor i økonomisk historie på CBS, er det vigtigt at tage den svære beslutning i tide.

»Hvis man udsætter beslutningen om en professionalisering i for lang tid kan det sætte virksomhedens fremtid over styr. Det handler om at foretage de forandringer i tide, mens familien selv har noget at skulle have sagt, og virksomheden ikke er så presset, at man i yderste konsekvens bliver tvunget til at overlade styringen til andre,« siger Martin Jes-Iversen.

Tidligere har familien kategorisk afvist, at et salg kunne komme tale. Men hårdere konkurrence fra blandt andre de store supermarkedskæder og fra internethandel får Fætter BR til at tage trommestikkerne i den anden hånd.

»Ser vi på det lange perspektiv, er der nogle makrotrends med globalisering og digitalisering, der spiller ind. Det er ikke nok for os at være store i Danmark og i Norden. For at være succesrig på langt sigt kræver det noget mere. Vi skal måske være en større spiller i Europa. Vi har i hvert fald nogle meget store konkurrenter uden for Norden, og det bliver vi nødt til at gøre noget ved. Det handler om at sikre virksomhedens fremtid,« siger Peter Gjørup.

I årevis har kapitalfonde og bankfolk ellers forgæves rendt selskabet og familien på dørene for at høre, om den skulle være interesseret i at sælge selskabet, der begyndte som en papirkiosk i Roskilde i 1953 og ti år senere blev omdannet til en legetøjsbutik under navnet BR-Legetøj.

»Grunden til, at vi gør det nu, er fordi vi er i gang med at lægge sidste hånd på en ambitiøs vækststrategi for de kommende år. Hovedfokus i planen er investeringer for et stort trecifret millionbeløb over de kommende fem år for at styrke virksomheden. Der skal mere fart på maskinrummet og på væksten, og vi vil gerne have nogle at dele risikoen med,« siger Peter Gjørup, men vil ikke komme nærmere ind på planen.

Til gengæld er han meget fast i mælet på, at det ikke kommer på tale at sælge hele familievirksomheden fra. Dog kan det godt komme på tale at overgive kontrollen – altså sælge mere end 50 procent af aktierne – hvis prisen og køberen en den rette.

»Vi er meget klar på, at familien ikke kommer til at slippe hele selskabet og sælge alle aktier. Det er jo hjerteblod det her. Vi er bestemt med også i fremtiden, men det skal være sammen med en partner,« siger Peter Gjørup.Hvad med kontrollen med selskabet, er I klar til at slippe den?

»Det er en af de ting, vi drøfter og kommer til at drøfte med potentielle partnere, og der har vi ikke lagt os fast på nogen model endnu,« siger Peter Gjørup.