Bestsellers priser under pres

Globale modetøjskæder og Bestseller har lært forbrugerne, at modetøj i dag skal være ultra-billigt. Det presser nu Bestseller.

Butik med danske Bestseller produkter i Hangzhou i Kina. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christoffer James Ferreira

Konkurrencen om at sælge billigt modetøj til unge bliver skarpere og skarpere, og det presser Bestseller på indtjeningen. Koncernen har netop offentliggjort et overskud før skat på 1,4 mia. kroner. Det er skuffende lavt i forhold til ledelsens forventning om at levere i omegnen af 2,4 mia. kroner på bundlinjen.

Bestseller har svært ved at tjene penge af flere grunde, men en af de tungeste er ifølge ejer Anders Holch Povlsen, at koncernen befinder sig i et "stærkt konkurrencepræget marked med vigende priser." De faldende priser på modetøj er ikke blot et resultat af krisen. Udvikling vil fortsætte, selv om krisen letter, forudser topchefen.

Hvad er jeres reaktion på priskonkurrencen?

"Det er ikke noget, som vi selv bestemmer. Det gør konkurrenterne, så vores reaktion er, at vi skal sørge for, at vi giver vores kunder endnu bedre varer for deres penge. Vi skal gøre os mere umage med at putte mere design og mere kvalitet ind i vores varer," siger Anders Holch Povlsen.

Kan man sige det på den måde, at I sælger jeres varer billigere?

"Både og. Nogle gange skal varen sælges billigere. Nogle ganske skal vi finde en ny metervarer. Så det er ikke enten eller. Det er både og," siger Holch Povlsen.

Ser du nogle tegn på, at prispresset vil aftage?

"Nej, det her er den nye virkelighed. Vi har bare ikke været dygtige og hurtige nok til at reagere på nogle af de her ting. Derfor tjener vi for lidt," siger Bestseller-ejeren.

Hvis krisen aftager, vil det så betyde, at I kan tage lidt højere priser for produkterne igen?

"Jeg tror ikke, at vi kan give krisen skylden for noget. Vi har haft nogle af vores bedste resultater dengang, der var mest krise. Så for os er det svært at tale om krise i det marked, vi er i. Vi vil ikke give andre skylden. Vi vil derimod sige, at det er egne evner der afgør vores resultater," siger Anders Holch Povlsen.

Bestsellers forretningsmodel går ud på at få produceret tøj billigt i bl.a. Indien, Kina og Bangladesh hos eksterne leverandører.