Bestseller halter efter globale konkurrenter

Både svenske H&M og spanske Zara løber langt hurtigere end deres danske konkurrent Bestseller. Væksten er utilfredsstillende for administrerende direktør Anders Holch Povlsen, men han har en joker i selskabets unikke succes i Kina.

Selv om Bestseller i går fremlagde rekordomsætning, er der stadig langt op til globale kæmper som H&M og Zara. Foto: Jonas Fogh Fold sammen
Læs mere

I et kapløb på vækst i modebranchen er danske Bestseller ikke i nærheden af at følge med selskabets globale konkurrenter, H&M og Zara fra henholdsvis Sverige og Spanien.

Bestseller fremlagde i går nøgletal fra selskabets årsregnskab, og selv om den danske modekoncern leverer ny salgsrekord på 19,2 milliarder kroner, er den lille vækst på seks procent på omsætningen intet sammenlignet med konkurrenternes vækstrater, der for H&Ms vedkommende ligger på ti procent og for Zaras vedkommende på 16 procent. Og selv om Bestseller leverer rekordomsætning, er danskerne også langt fra en omsætning på størrelse med H&Ms 103,4 milliarder kroner og Zaras 118,7 milliarder kroner.

Bestsellers administrerende direktør og ejer, Anders Holch Povlsen, udtrykker da også skuffelse over årets præstation.

»Vi har ikke været skarpe nok. Vi må i virksomhedens samlede ledelse påtage os ansvaret for igen at vise resultater, som vi kan være stolte af,« siger Anders Holch Povlsen.

Bestseller er grundlagt i 1975 i Brande og har tidligere vist god form med vækstrater på 15 til 20 procent. Det har gjort modekoncernen til en af Danmarks hurtigst voksende virksomheder. Da virksomheden for tre år siden leverede et resultat på 14,9 milliarder kroner og et resultat på 2,9 millarder kroner, var Anders Holch Povlsens erklærede mål at fordoble omsætningen i løbet af fem år. I dag vil han helst ikke tale om, hvornår de små 30 milliarder kroner er inden for rækkevidde.

»Det ved jeg ikke. Vi vil gøre os anstrengelse for at nå det hurtigst muligt,« siger han og tilføjer, at Bestseller skal tilbage på et spor med højere vækstrater på linje med konkurrenterne. Det bliver dog ikke i indeværende regnskabsår, hvor direktøren forventer »en moderat vækst i omsætningen og en øget indtjening.«

»Jeg håber, at vi kan komme tæt på de vækstrater igen, men lige nu må vi nok indstille os på, at vi skal slås for vækst og stille os tilfreds med lidt mindre. Men vi har konkurrenter, der er meget større end os. Så der er ingen undskyldninger for at holdes sig tilbage,« siger Anders Holch Povlsen.

Og direktøren har ifølge international chef i Dansk Mode & Textil, Michael Hillmose, god grund til at være utilfreds med Bestsellers vækst.

»Det er klart, at Bestseller ikke kan være tjent med, at deres nærmeste konkurrenter vokser så meget hurtigere,« siger Michael Hillmose.

Der er dog ikke en uvæsentlig ubekendt faktor i Kina. Bestsellers regnskab indbefatter ikke selskabets kinesiske del. Der er ingen offentlige tal for Bestsellers præstationer i Kina, men H&Ms topchef, Karl-Johan Persson, har tidligere udtrykt sin beundring for den danske konkurrents forretning på det eftertragtede marked.

»Det er meget imponerende, hvad Bestseller har bygget op i Kina. Hvordan gør de det?« sagde han tidligere på året til Berlingske Business. Michael Hillmose bekræfter det kinesiske marked som en joker i hånden på Bestsellers direktør.

»Bestseller er i Kina klart størst. De sidder på ni procent af det kinesiske tøjmarked for damer med mange tusind butikker. Der er ikke noget sted i verden, hvor en tøjvirksomhed ejer så stor en markedsandel – slet ikke på så stort et marked,« siger Michael Hillmose.

Men selv om Bestseller er foran sine konkurrenter i Kina, ligger både H&M og Zara med høje salgstal i Europa i forhold til Bestseller. Alene på det europæiske marked har Zara en omsætning på 83,2 milliarder kroner, mens H&M ligger på 63,9 milliarder kroner. Bestsellers omsætning i Europa ligger på 17,8 milliarder kroner.

»Summa summarum så klarer Bestseller sig dårligere end sine to konkurrenter,« siger Michael Hillmose og understreger, at Bestseller stadig er et mindre globalt selskab end H&M og Zara målt på omsætning. Danskerne er blandt andet ikke eksisterende på de nord- og sydamerikanske markeder.