Samsung sidder på de smarte ure

Syv af ti smarte ure kommer fra den sydkoreanske mobilgigant.

Samsungs direktør, J.K. Shin, fremviser de nye smarte ure fra mobilgiganten på verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, i Barcelona i februar. Samsung sidder solidt på urmarkedet i dag. Arkivfoto: Gustau Nacarino, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: GUSTAU NACARINO

Trods noget forbeholdne anmeldelser sidder den sydkoreanske mobilgigant Samsung solidt på verdensmarkedet for såkaldt smarte ure. Næsten tre af fire smarte ure står der »Samsung« på.

Nye tal fra analysefirmaet Strategy Analytics viser ifølge det sydkoreanske nyhedsbureau Yonhap, at Samsung i første kvartal 2014 havde 71 procent af markedet for de smarte ure, som typisk kobles trådløst sammen over Bluetooth-radioforbindelsen med en mobiltelefon og således f.eks. kan vise nye SMS-beskeder, tage billeder og modtage telefonopkald.

Stor fremgang - og nye ure på hylderne

Sammenlagt blev der i første kvartal solgt 700.000 ure, hvor det for et år siden var på 475.000 styk. For hele 2014 ventes der solgt tre millioner smarte ure.

Samsung sendte 500.000 ure af sted i de første tre måneder, og det er en væsentlig fremgang fra de 52,4 procent, som Samsung sad på i 2013, hvor sydkoreanerne solgte en million ure.

Samsung begyndte i april at sælge de nye smarte ure, Galaxy Gear 2, Galaxy Gear 2 Neo og Samsung Gear Fit.

Rygter om et iWatch fra Apple

Japanske Sony og amerikanske Pebble sidder hver især på 11,4 procent af verdensmarkedet efter at have leveret hver 80.000 ure. Motorola og Qualcomm sendte hver 10.000 ure på markedet og fik dermed hver en markedsandel på 1,4 procent.

Gentagne rygter siger, at Apple til efteråret kommer med sit bud på et smart ur under navnet iWatch. Det vil ifølge Strategy Analytics være det eneste, der kan rykke på magtbalancen og true Samsungs greb om det nye marked, som producenterne venter sig meget af. Urene er nemlig en del af den sundhedsbølge, som har ramt mobilbranchen, som nu bygger alskens sundhedsfremmende programmer og måleprogrammer ind i deres udstyr.

Ny produktkategori

Samtidig er de smarte ure en helt ny produktkategori og dermed en ny mulighed for at sælge mere af noget, som folk ikke har i forvejen. Smartphonesalget er begyndt at tage af, efterhånden som folk i mange lande nu har købt deres nye telefon og derfor ikke har behov for at udskifte gammelt udstyr. Det lægger kvartal for kvartal øget pres på mobilproducenterne for at finde andre indtjeningsmuligheder.