Teknologisk grej kommer tættere på kroppen

Teknologiske enheder til at tage på kroppen får for tiden stor opmærksomhed, og ifølge analysefirmaet Berg Insight blev der i 2012 solgt 8,2 millioner af slagsen. Tallet forventes at stige årligt med 50 procent frem til 2017.

Syndkoreanske Samsung præsenterede i slutningen af august det ventede smartwatch Galaxy Gear. Arkivfoto: John Macdougall / AFP / Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: JOHN MACDOUGALL

De teknologiske dimser skal ikke bare stå på skrivebordet, med i tasken eller i lommen. De skal også tages på.

Såkaldt »wearable« teknologi er en de teknologiske bølger, der for tiden bliver sat ekstra skub til.

Det gør der med i form af ure, briller og andre enheder, der får bygget flere funktioner i sig. Og ifølge den svenske analysevirksomhed Berg Insight er der da også udsigt til, at butikshylderne de kommende år i stigende grad vil blive indtaget af de nye former for elektroniske dimser til at tage på kroppen.

I en ny analyse af markedet for teknologiske enheder, man kan tage på, lyder det fra Berg Insight, at der i 2012 blev solgt 8,3 millioner enheder på verdensplan - mod 3,1 millioner året før, og at antallet vil stige med godt 50 procent årligt frem til 2017.

Indtil videre udgøres markedet overvejende af dimser til eksempelvis at måle data under sportsaktiviteter, idet de såkaldte »smartwatches« og »smartglasses« endnu er nye enheder, der først er ved at finde vej til markedet. På ur-fronten præsenterede Samsung for nylig sit bud på et smartur med Galaxy Gear, mens Sony har været på markedet et stykke tid, og smarturet Pebble fra den amerikanske iværksættervirksomhed med samme navn for nylig fandt vej til butikkerne i USA i juli.

Svenske Berg Insight henviser netop til Pebble-uret som et eksempel på en »waerable« teknologi, der har opnået popularitet. Det kom på markedet i juli, og ifølge det amerikanske erhvervsmedie Forbes blev der timer efter lanceringen hos kæden Best Buy i flere butikker i USA meldt udsolgt af den første forsendelse til butikkerne. Samtidig nævner det svenske analysefirma de elektroniske armbånd Nike FuelBand og Fitbit Fles, der eksempelvis måler, hvor meget man bevæger sig, som eksempler på enheder.

Selvom såkaldte »smartglasses« med internetgiganten Googles Google Glass har trukket megen opmærksom over det seneste år, er det især smarturene, der kommer til at trække markedet, vurderer Berg Insight, der ifølge Huffington Post forventer, at der vil blive solgt 400.000 af slagsen i år - svarende til en stigning fra 250.000 i 2012, mens der ved udgangen af 2017 vil blive solgt 35 millioner smarture.

Set isoleret på markedet for »smartwatches« lød forventningen fra IT-analysehuset Canalysis tidligere i år,  at der i år vil blive forhandlet blot en halv million af slagsen, men og at det antal vil stige til fem millioner næste år.

Tæt på kroppen

Ifølge en analyse foretaget af IT-analysevirksomheden Forrester tyder meget på, at interessen hos forbrugerne er mest interesserede i teknologi, der kan bæres på håndleddet. I analysen foretaget blandt 4.600 voksne amerikanere tidligere i år svarede 12 procent, at det gerne ville købe »wearable« teknologi til at bære i ansigtet, mens 28 procent ifølge mediet Venturebeat var mere interesserede i håndledsbaserede dimser.

De nye enheder til at tage på kroppen vil ifølge professor Thad Starner fra Georgia Tech's College of Computing i høj grad blive designet som teknologier, folk ikke agerer med i så høj grad, som de eksempelvis gør det med en bærbar computer eller en tavlecomputer. Det forklarede han under en konference i San Fransisco i USA i denne uge netop om »wearable« teknologier.

De nye dimser vil i højere grad blive opfattet som en teknologi, man bærer rundt på, uden det kræver samme form for interaktion. »Det kan virke lidt paradoksalt, men når man bringer teknologien tættere på kroppen, bliver det i højere grad en trådløs interaktion, der fungerer som en forlængelse af en selv,« forklarede Thad Starner, der også rådgiver internetselskabet Google i udviklingen af Google-brillen, til nyhedsbureauet AP.

Stadig et lille marked

Selvom der for tiden bliver sat strøm til både udviklingen af nye elektroniske enheder til at tage på og til interessen blandt forbrugerne er der sammenlignet med markedet for mobiltelefoner og tavlecomputere tale om et fortsat meget lille marked. Ifølge IT-analysevirksomheden Gartner vil der i år blive solgt flere end 200 millioner tavlecomputere, mens salget af mobiltelefoner vil landet på 1,8 milliarder.

Analysevirksomhedernes prognoser og opgørelser er alle baseret på tal for, hvor mange enheder der bliver leveret fra producenterne til forhandlerne - og ikke hvor mange af slagsen, der bliver sendt over disken til forbrugerne.