Pas på med mad på farten

Knap fire ud af ti danskere stiller ofte sulten på vej fra A til B, men ifølge en engelsk undersøgelse kan mad på farten føre til overspisning. Organisér måltiderne og smag grundigt på maden, anbefaler dansk ernæringsekspert.

Ifølge en ny Epinion-undersøgelse spiser 37 procent af danskerne »tit« et eller flere måltider, mens de er på farten. Knap halvdelen af de adspurgte efterlyser sunde alternativer. Fold sammen
Læs mere
Foto: flemming krogh
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Vi spiser gerne vores sandwich på cyklen og snupper en chokoladebar, mens vi okser efter bussen eller skynder os afsted til det næste møde. Når børnene skal hentes og bringes, arbejdet passes, og indkøbene klares mellem fyraften og fitness, sparer en stor del af danskerne tid ved at tage maden med og spise på farten.

Knap fire ud af ti danskere spiser »tit« et eller flere måltider »on the go«, og blandt de 18-35-årige er andelen 57 procent. Det viser en ny undersøgelse, som er lavet for Arla via Epinions Danmarkspanel.

Men når man stiller sulten på farten, er man ifølge en engelsk undersøgelse publiceret i Journal of Health Psychology i farezonen for at overspise. Det skriver The New York Times.

M&Ms og gulerødder ad libitum

60 voksne kvinder deltog i undersøgelsen, og de blev inddelt i tre grupper, som skulle spise en müslibar i forskellige situationer. Den første gruppe skulle spise en müslibar, mens de gik fra et sted til et andet. Gruppe nummer to, mens de snakkede med en ven. Og den sidste gruppe kvinder skulle fortære det lille mellemmåltid, mens de så fjernsyn.

Derefter fik samtlige 60 kvinder til opgave at spise så mange snacks, de kunne. M&Ms, gulerødder, saltchips og vindruer. Holdet bag undersøgelsen kunne efter snacktesten konkludere, at de kvinder, der havde spist deres müslibar, mens de gik, tog langt mere for sig af de efterfølgende retter end de to andre grupper.

Ifølge ernæringsprofessor Arne Astrup, der er institutleder på Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet, registrerer man ikke mæthed, hvis man spiser på farten, og derfor risikerer man at overspise.

»De signaler, kroppen og maven sender til hjernen om, at man er ved at være mæt, bliver forstyrret, når man i stedet koncentrerer sig om at køre bil eller at gå og kigge på ting, mens man spiser. Spiseprocessen og de sanser, der giver os alle mulige indtryk af maden, bliver distraheret af alt det, der sker omkring os. Og så kan man altså meget nemt komme til at spise mere, end man har behov for,« siger han.

Arne Astrup påpeger dog, at man ikke ved, om det er måden, vi indtager maden på, eller den mad, vi spiser, der er skyld i, at vi er tilbøjelige til at spise os mere end mætte, når vi spiser på farten.

Ekspert: Smag på maden og bliv hurtigere mæt

Sikkert og vist er det dog, at overvægt tager til i befolkningen. En del af problemet skyldes ifølge Arne Astrup, at vi ikke tænker over, hvad vi spiser, når vi spiser.

»Hvis man spurgte mange af dem, som går på gaden eller sidder i bilen, mens de spiser sandwich, når de var færdige, hvad den egentlig smagte af, så tror jeg, at kun få af dem ville være i stand til at beskrive de smagsindtryk, de har fået,« siger han.

»Det er gået dem forbi, hvad der var i den sandwich, og så risikerer de at overspise. Så glider der for meget ned, fordi de naturlige signaler, der fortæller, at nu er man mæt og skal stoppe med at spise, bliver overhørt i al forvirringen.«

Arne Astrup anbefaler, at man i højere grad tænker over, hvad man spiser, og hvordan maden smager. Det tager sandsynligvis en anelse længere tid, men til gengæld bliver man mindre stresset og hurtigere mæt, forklarer han.

»Det er en god idé at organisere sit måltid, så man fokuserer på det, mens man spiser. Det er jo både afstressende og nydelsesfuldt, hvis man giver måltidet tid og opmærksomhed i stedet for, at det er noget, man bare skal have klaret,« siger han.

»Det bidrager til mætheden og sikrer, at man stopper med at spise, når man har fået kalorier nok.«