Uber vinder højesteretssag i London

Uber har vundet en retssag ved højesteretten i London, efter at teknologivirksomheden var blevet anklaget for at bruge app'en som taxameter, hvilket er en eksklusiv eneret for de engelske taxichauffører.

Foto: LUKE MACGREGOR. Taxier blokerer gaden i protest mod Uber i London.
Læs mere
Fold sammen

Uber er en virksomhed, som i den grad har bragt sind i kog hos taxiselskaber verden over.

Med retssager på halsen over hele verden er hver en sejr guld værd for teknologivirksomheden. Ved højesteretten i London har Uber vundet en sag, som handlede om, hvorvidt virksomhedens app var i strid med lovgivningen.

Det var byens trafikstyrelse, Transport for London (TfL), der havde bragt sagen for retten efter pres fra hovedstadens taxichauffører, som argumenterede for, at Ubers app blev brugt som taxameter.

Retten til at bruge taxameter et privilegium, som kun tilfalder de autoriserede taxichauffører i London, hvor kravene for at kunne kalde sig taxichauffør er mere omfattende end i Danmark. Men dommeren i sagen afgjorde med disse ord, at appen ikke er en erstatning af et taxameter:

»Et taxameter inkluderer ikke et device, der modtager og sender GPS-data ud af køretøjet til en server, som beregner turens pris, som så sender data tilbage til det enkelte device,« sagde han.

Uber beskriver selv afgørelsen som en sejr for fornuften og benytter lejligheden til at sende skyts mod TfL.

»Nu hvor højesteretten har dømt til den nye teknologis fordel, håber vi, at TfL vil overveje sine bureaukratiske planer mod apps som Uber en anden gang,« siger direktør for Uber i England, Irland og Norden, Jo Bertram til The Guardian og fortsætter:

«Obligatorisk fem-minutters ventetid og forbud mod delebiler vil være dårligt både for passagererne og chaufførerne. De planer giver ikke mening. Det er derfor at 130.000 mennesker allerede har skrevet under mod forslagene. Vi håber, at TfL vil lytte til borgerne i London og lade Uber fortsætte med at flytte London fremad.«



Jo Bertram hentyder her til de regulativer, som TfL har i støbeskeen. Kravene går på, at der skal være en fast obligatorisk fem-minutters ventetid, og at appen ikke længere må vise på et virtuelt kort, hvor i byen der befinder sig Uber-vogne.

Londons borgmester, Boris Johnson, kom tidligere på ugen med en udtagelse, der var ment som en besked til alle byer, der er imod Uber.

»Når først tandpastaen er ude af tuben, kan man ikke putte det tilbage. Forstyrrelser er uundgåelige, og det bedste, man kan gøre, er at forsøge at kontrollere dem. Vi skal finde en balance,« lød det i borgmesterens tale på den britiske ambassade i Tokyo torsdag.