Store krav til Adidas' nye danske topchef

Den vel nok højst placerede dansker i internationalt erhvervsliv, Kasper Rørsted, tiltræder i morgen som topchef i sportskoncernen Adidas, og allerede nu er investorerne begyndt at stille krav til den kommende direktør.

Kasper Rørsted Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe

Det er ikke ubetinget en virksomhed i god gænge, som danske Kasper Rørsted d. 1. oktober overtager ansvaret for. Tyske Adidas er presset på flere fronter, og investorerne er allerede begyndt at udfylde en ønskeliste med tiltag, som Kasper Rørsted efter deres mening skal føre ud i livet.

Nyhedsbureauet Reuters har talt med en række af de største ejere af Adidas.

Investorerne satser på, at den 54-årige dansker kan opnå den rentabilitet, han opnåede hos Henkel,og at han kan opretholde den stigning i aktiekursen, som Adidas har oplevet, siden udnævnelsen af Kasper Rørsted blev annonceret i januar.

Ingo Speich, der er fondmanager blandt aktionærerne i Adidas og en kritiker af udgående Adidas administrerende direktør Herbert Hainer, fortæller Reuters, at han håber, Kasper Rørsted vil granske Adidas' produktportefølje og koncernens salgsstruktur som de første skridt til at øge de tilbagestående marginer.

»Jeg forventer små foranstaltninger snarere end en bombe. Men om 12-18 måneder, hvis marginen stadig er, hvor den er, bliver det vanskeligt for aktierne,« siger Ingo Speich til Reuters.

Kasper Rørsteds præstation hos Henkel, der blandet andet producerer Schwarzkopf-shampoo og lim, bliver der også kigget til for at få et fingerpeg om, hvad han vil gøre ved sportstøjskoncernen, der leverer fodboldtrøjer til blandt andre Manchester United og de tyske verdensmestre.

Hos Henkel blev Kasper Rørsted kendt for at skære overflødige omkostninger og optimere salget, det vil investorerne ifølge Reuters se ham gøre igen hos Adidas.

Kapløb med store Nike

Hos Adidas skal Kasper Røsted ikke lave en stor en turnaround, det har den tidligere CEO Herbert Hainer gjort, så opgaven består i at opretholde udviklingen. For nyligt overhalede Adidas deres konkurrent Under Armour i kvartals omsætning i USA. Det skriver The Wall Street Journal.

Men selvom det ser godt for Adidas, er resultaterne kun nok til en andenplads. Deres evige konkurrent på sportstøj markedet, Portland-baserede Nike, er ikke sådan lige at hamle op med. Hvor Adidas ifølge The Wall Street Journal regner med en overskudsgrad på 7,4 pct., kalkulerer Nike med det dobbelte.

»Hr. Rørsted skal gøre det hele. Sparre penge, opretholde stærk toplinjevækst og forbedre marginen,« det fortæller John Guy, kapital analytiker hos MainFirst Bank til The Wall Street Journal.