Store forsinkelser: Netbetaling ramt af IT-problemer

Store forsinkelser på at betale med kreditkort over nettet. Det Kongelige Teater rammes midt i kritisk julesalg og kan ikke få svar på, hvornår ePay har styr på situationen.

Tilsyneladende er danskernes store lyst til at bruge betalingskortet på nettet kommet helt bag på netbetalingssystemet ePay, som nu skaber voldsomme problemer hos en række af danske virksomheder og institutioner, fordi betalinger er meget længe om at gå igennem, hvis de da overhovedet gennemføres.

Det Kongelige Teater har på sit netsted måttet lægge en meddelelse ud om, at der er problemer med betalingstjenesten. Også Matas, Hungry.dk, Arriva og Den Blå Planet er blandt kunderne hos ePay.

»P.g.a. problemer hos betalingsudbyderen ePay er betalinger online ustabile. Der kan gå op til 30 sekunder, før en betaling går igennem eller fejler. ePay arbejder på en løsning men har pt. ikke meldt ud, hvornår fejlen forventes rettet,« skriver Det Kongelige Teater på sit netsted.

Utilfreds med manglende udmelding

Problemerne kommer på et meget dårligt tidspunkt for nationalscenen.

»Vi har fået at vide af ePay, at det er efterdønninger fra Black Friday. Vi er slet ikke en del af Black Friday, men dette rammer os i en kritisk periode, hvor vi har det store julesalg. ePays system kører ekstremt ustabilt og langsomt. Hvor det normalt tager en-to sekunder for en betaling at gå igennem, tager det nu op til 30 sekunder - og måske går det slet ikke igennem,« fortæller Christina Østerby, der er chef for planlægning, salg og strategisk analyse på Det Kongelige Teater, til Berlingske.

Det Kongelige Teater har følt sig tvunget til at informere om problemerne hos ePay, som ikke selv har meldt noget ud. Fold sammen
Læs mere

Der står intet om problemerne på ePays eget netsted. Teateret har meddelt ePay sin utilfredshed med, at ePay ikke kommunikerer til omverdenen, at der er problemer.

»Det bedste, man kan gøre, er åbent at fortælle, når der er problemer, men ePay vil ikke komme med en udmelding, før de ved, hvad udmeldingen skal være. Derfor kan vi desværre ikke melde noget tilbage til vores kunder, og vi kan ikke vælge en anden betalingsudbyder fra den ene dag til den anden. Vi har meddelt ePay, at de skal kommunikere med os, og at vi har en forventning om, at de har styr på alle deres systemer,« siger Christina Østerby.

Ekstra bemanding i billetkontoret

Det Kongelige Teater er selv vant til, at der kommer »gigantiske mængder af kunder«, når teateret åbner for billetsalget. Derfor er IT-systemer tilpasset til at kunne håndtere mange brugere på én gang, fordi man ved, hvornår det store ryk-ind sker.

Teaterets råd er, at man væbner sig med tålmodighed og venter de 30 lange sekunder og ser, om betalingen går igennem, eller at man ringer til teaterets billetcenter, som har opnormeret bemandingen til at kunne klare ekstra henvendelser.

Matas har ifølge informationschef Henrik Engberg Johannsen haft øgede svartider i forbindelse med Black Friday »men ikke noget, der har forhindret vores webshop i at servicere kunderne. Betalingsdelen kører pt. helt uden anmærkninger,« oplyser han.

Epay, som er stiftet i 2001 af fire IT-iværksættere men siden 2015 er en del af den nordiske betalingskoncern Bambora, anfører på sit eget netsted, at »ePay er ikke bare en af Skandinaviens største - og ældste - leverandører af betalingsløsninger til store og små kunder. Vi har også markedets tryggeste og mest sikre løsninger«.

ePay bekræfter problemerne.

»Vores topprioritet lige nu er at sikre, at de driftsforstyrrelser, vi har oplevet siden Black Friday, bliver håndteret, og at vi kan vende tilbage til normal drift så hurtigt som muligt. Vi forstår konsekvenserne for både virksomheder og kunder, og vi har derfor allokeret alle tilgængelige ressourcer til denne sag,« skriver Morten Gulstad, medstifter af ePay, i en e-mail til Berlingske.