Hver tredje Black Friday-handel skete i arbejdstiden

Fredag blev på mange arbejdspladser brugt på andet end arbejde. Nye tal viser, at forbrugerne i stor stil brugte dagen de tilbud, som webbutikkerne lokkede med i anledning af Black Friday.

Foto: Asger Ladefoged. Black friday i Fields i København. Der var høje forventninger om kaos og vivar i Fields men stemningen var meget rolig. (Foto: Asger Ladefoged/Scanpix 2016)
Læs mere
Fold sammen

Danskerne var vilde med at handle ind på den såkaldte Black Friday. Faktisk så meget af en del af fredagens arbejdsdag blevet taget i brug for at få fat på et af de mange tilbud.

Tal fra softwarefirmaet Sleeknote, der har data fra mere end 500 webbutikker viser, at mange køb blev gennemført i arbejdstiden.

»Det er interessant at bemærke, at hele 32 pct. af det samlede Black Friday salg online laves mellem kl. 10-16, dvs. på tidspunkter hvor man vil formode, de fleste er på arbejde,« hedder det fra Mogens Møller, direktør og stifter af Sleeknote.

Den totale omsætning. inklusiv de fysiske butikker viste lørdag, at Dankortet blev brugt til at købe ind for godt 2 mia. kr. Det gjorde fredagen til den største shoppedag nogensinde i Danmark. Dermed slog dagen sidste års Black Fridag, og den amerikanske opfindelse, som kun har været brugt i Danmark siden 2010, er for alvor ved at manifestere sig som årets største indkøbsdag for danskerne.

Online gik det også stærk. Salget på Black Friday i år steg med 942 pct. sammenlignet med en normal fredag. Sammenlignet med Black Friday sidste år, nåede omsætningen online 33 pct. højere end sidste år.

Efter de mange indkøb i arbejdstiden valgte forbrugerne at foretage 20 pct. af deres indkøb mellem kl. 7 og 9 om morgenen, mens 25 pct. af handlerne faldt i tidsrummet 19-22.

»Herudover er der en del natteravne med hang til knaldtilbud der sad klar ved tasterne allerede da klokken passerede midnat. Fra kl. 00-01 blev ca. 4 pct. af det samlede Black Friday salg lavet,« uddyber Mogens Møller.