Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det skriver Dagbladet Børsen.
Rederiet, der var verdens syvendestørste containerrederi, gik konkurs sidste år, da den sydkoreanske regering lukkede for pengetilstrømningen.
I alt har Maersk Line overtaget 31 procent af Hanjin Shippings containerkapacitet, mens også Hapag-Lloyd, MSC, og SM Line har plukket varer fra hylderne i rederiets konkursbo.
Ifølge analysehuset Alphaliner har Maersk og de andre selskabers opkøb udvisket stabiliseringen af priserne på containermarkedet, der har været præget af voksende overkapacitet.
Mærsk-topchef Søren Skou ser dog positivt på fremtiden for containermarkedet.
»Det har været rigtigt godt for containermarkedet, hvor væksten er oppe over 15 pct. i halvåret. Samtidig har vi en begrænset tilgang af nyt tonnage fra skibsværfterne,« sagde Søren Skou til Dagbladet Børsen i august.
/ritzau/FINANS