Maersk Lines pålidelighed synker gevaldigt

Det kniber med rettidigheden hos A.P. Møller - Mærsks containerrederi, Maersk Line.

Foto: Asger Ladefoged.
Læs mere
Fold sammen

Ordet »rettidig« var helt centralt for skibsreder og direktør Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller.

Det er det fortsat for A.P. Møller - Mærsk, men for containerrederiet Maersk Line kniber det med at sejle rettidigt. Rederiet rasler således ned af den seneste rangliste, som analysehuset SeaIntels står bag, der tæller de 18 mest pålidelige containerrederier.

Det skriver branchemediet Shippingwatch.

Gennem de seneste år har Maersk Line traditionelt befundet sig i toppen af listen, men det danske containerrederi faldt i andet kvartal helt tilbage på en niendeplads.

Øverst på listen over det mest pålidelige containerrederi er taiwanesiske Wan Hai, mens Hamburg Süd indtager listens andenplads. Samlet set forbedrede de 18 mest pålidelige containerrederier deres rettidighed med 2,3 procentpoint til 74,6 pct. i andet kvartal mod 72,3 pct. i årets første kvartal.

En undersøgelse fra Drewry Shipping Consultant viste dog tidligere i år, at mange afskibere føler, at serviceniveauet er dykket det seneste år.

Driftsdirektør i Maersk Line, Søren Toft, erkendte da også i maj over for Shippingwatch, at industrien og rederiet ikke gør det godt nok i forhold til leve op til sejlplanerne.

»Overordnet set har industrien et serviceproblem, men Maersk Line er heller ikke selv tilfreds med serviceniveauet. Jeg tror, det hænger sammen med, at rederierne har været hårdt presset i flere år og har måttet skære i omkostningerne. Det er gået ud over servicen. Men vi er nødt til at tage os sammen og gøre noget ved det, for ellers kommer der nye spillere ind og overtager markedet,« sagde Søren Toft.

Målingen kommer efter, at Mærsk-koncernen blevet ramt af et omfattende hacker-angreb i slutningen af juni måned. Angrebet betød, at Maersk Line ikke kunne tage imod nye ordrer i flere dage. Det er dog uvist, om angrebet og koncernens lammelse hænger sammen med den nye måling.