Legos frasigelse af Daily Mail presser andre selskaber

Legos beslutning om at droppe sit samarbejde med den britiske tabloidavis Daily Mail har nu presset en række selskaber til at genoverveje deres forhold til udgivelsen.

Den danske legetøjsgigant droppede i weekenden sit kritiserede samarbejde med Daily Mail, som ofte associeres med fjendtlige holdninger til race, indvandring og ligestilling mellem køn. Fold sammen
Læs mere
Foto: TIMOTHY A. CLARY

Den danske legetøjsgigant droppede i weekenden sit kritiserede samarbejde med Daily Mail, som ofte associeres med fjendtlige holdninger til race, indvandring og ligestilling mellem køn. Det har nu øget presset på selskaber som stormagasinet John Lewis, brugsforeningen The Co-operative Group og snackproducenten Walkers for at droppe samarbejdet.

Det skriver Financial Times.

Presset kommer især fra kampagnen Stop Funding Hate, som har til mål at "tackle den kultur af had, dæmonisering og splittelse, der forgifter vores politiske diskurs".

På trods af kritikken har både John Lewis og Walkers dog udtalt, at de ikke vil lade en bestemt avis' redaktionelle synspunkter påvirke deres reklamebeslutninger, mens Co-operative Group dog udtrykte åbenhed over for en ændring i reklamebeslutninger fremover.

Eksperter vurderer, at Stop Funding Hate-kampagnen vil skabe yderligere problemer for den allerede kriseramte avisindustri, som står overfor et kritisk fald i reklameindtægterne. Analytikere hos analyseselskabet Enders vurderer, at reklameindtægter for britiske aviser vil falde med 15-20 pct. i 2016, skriver Financial Times.