Jagten på olie i Arktis fortsætter - Statoil vil bygge gigantisk felt og få 47.000 i arbejde

Statoil har netop fremlagt en plan for massive milliard-investeringer i gigantisk oliefelt i Barentshavet i norsk Arktis.

Sådan kommer det produktionsskib, Statoil skal have bygget til gigantiske Johan Castberg-felt i Barentshavet til at se ud. Statoil har skrevet kontrakt med Sembcorp Marine Rigs & Floaters i Singapore om at bygge fartøjet for 2,5 milliarder kr. Skibet skal løbende modtage og midlertidigt lagre olien fra de 30 brønde, der skal bygges på havbunden. Olien hentes løbende fra produktionsskibet af tankskibe, der transporterer olien til kunder rundt om i verden. Ilustration: Statoil. Fold sammen
Læs mere

Hverken Greenpeace' kampagne mod udvinding af olie eller flere multinationale og mindre olieselskabers udskydelse af projekter lader til at stoppe olieindustriens jagt efter olie og gas - eller investeringer i fantasifulde megaprojekter i Arktis.

Sammen med licenspartnerne ENI og Petoro har norske Statoil netop fremlagt en plan om at investere 49 milliarder norske kroner svarende til 37 milliarder danske kroner i det gigantiske oliefelt Johan Castberg i Barentshavet i norsk Arktis.

Statoil, der er operatør, har 50 procent af licensen, mens italienske ENI og det norske statsejede Petoro har henholdsvis 30 og 20 procent.

I Johan Castberg-området ventes der at være olie og naturgas svarende til 450-650 millioner tønder olie. Det gør Johan Castberg til det største olie- og gasprojekt i verden, som der i år er truffet beslutning om at investere i.

Feltet ligger nordvest for Hammerfest i den isfrie del af Barentshavet. Den planlagte start er i 2022. Når Johan Castberg kommer i produktion, ventes feltet årligt at give beskæftigelse til 1.700 heltidsansatte.

Statoil skal have bygget et produktionsskib til en kontraktpris på 2,5 milliarder kroner, der kan modtage og midlertidigt lagre olien fra 30 brønde, der står på havbunden. Olien hentes løbende af tankskibe, der transporterer olien til kunder rundt om i verden.

Selskabet siger til det norske nyhedsburreau NTB, at der i byggefasen bliver 47.000 fuldtidsbeskæftigede i Norge.

Selv om olieprisen skulle falde til 35 dollar, dvs. små 27 kroner pr. tønde, er det ifølge Statoil rentabelt at investere i at bygge Johan Castberg.

Koncerndirektøren i Statoil, Margareth Øvrum, siger, at projektet vil bidrage til at udvikle områderne højt mod nord i Norge og skabe betydelige værdier.

Johan Castberg var tidligere, dvs. efter faldet i olieprisen i 2014-2015, ikke muligt at realisere på grund af astronomiske investeringsomkostninger på over 100 milliarder norske kroner svarende til 76 milliarder danske kroner. Dengang var projektet kun lønsomt med oliepriser på over 80 dollar tønden. Siden har Statoil arbejdet på at sænke omkostningerne.

»Vi har arbejdet hårdt med leverandører og partnere, ændret koncept og udtænkt nye løsninger for at kunne realisere udbygningen,« siger Margareth Øvrum.

I fredags var prisen på en tønde Nordsø-olie 63,23 dollar, dvs. 399 kroner.

Johan Castberg-feltet ventes at være i produktion i over 30 år. Det anslås, at produktionen vil koste 890 mio. kroner om året. Trækker man omkostninger fra, anslås de samlede indtægter fra Johan Castberg at blive 143 milliarder kroner. Heraf vil omkring 105 millarder kroner tilfalde den norske stat i form af skatter.

Det storstilede byggeprojekt bliver fremlagt til godkendelse i det norske Stortinget i foråret 2018, men allerede nu har bl.a. Aker Solutions, der fra starten har været med i planlægningen, fået kontrakter fra Statoil på leverancer på milliarder af kroner.

Ifølge tidligere vurderinger fra det norske analysehus Rystad Energy skal man regne med, at mere end 50 procent af den norske produktion af olie og gas fra 2040 og fremefter kommer til at ske ud for det nordlige Norge, samtidig med at der sker en nedgang i produktionen i den norske del af Nordsøen.

På Jamal-halvøen i det russiske Sibirien er konsortiet Yamal LNG, der er ejet af Ruslands største private gasproducent, Novatek, franske Total og kinesiske CNPC netop blevet færdig med at bygge et gigantisk projekt med udvinding og udskibning af flydende naturgas.

Projektet omfatter infrastruktur, herunder en havn og en lufthavn. Gassen ventes hovedsageligt eksporteret til Kina. Yamal LNG ventes at sende tre skibe af sted med flydende gas inden årets udgang.

Shell opgav i 2015 at indlede de omstridte prøveboringer i det isfyldte hav ud for Alaska. Desuden har Statoil, GDF og DONG, nu Ørsted, afleveret licenser til Grønlands Selvstyre til efterforskning efter olie ved Vestgrønland.

Årsagerne til, at olieselskaberne har trukket sig ud af Grønland og Alaska, er, at de fandt det for usikkert at lede efter olie i tider med lave oliepriser.