Instagram åbner for danske annoncører og 30-sekunders reklamer

Det sociale medie Instagram har netop annonceret store ændringer af dets reklameplatform, hvilket bl.a. gør det muligt for danske annoncører at annoncere på platformen.

Instagram vil nu tillade annoncering og salg via links på den populære fototjeneste. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Josh Edelson

Instagram har netop annonceret store ændringer af dets reklameplatform. Snart vil du kunne blive mødt af reklamer fra danske virksomheder på platformen, og du vil kunne se videoreklamer på op til 30-sekunders varighed, hvilket er en fordobling af, hvad der indtil videre har været muligt.

Videoreklamer blev lanceret på Instagram for mindre end et år siden, men har indtil videre været forbeholdt enkelte markeder. Men efter Instagram er blevet købt af Facebook, vil de nye ejere gøre mere nytte af moderselskabets kraftfulde reklame-infrastruktur.

I dag gør mange virksomheder brug af Instragram til at dele billeder af deres produkter, men de når i første omgang kun ud til de brugere, der aktivt vælger at følge virksomheden. Men det ændrer sig nu.

Instagram åbner nu for nye reklameformater, som vil gøre det muligt for annoncører på Instagram at målrette deres budskaber mere effektivt og nå ud til flere personer baseret på deres interesser. Det vil sige, at man kan målrette annoncer til folk, der ikke i forvejen følger virksomhedens Instagram-profil på samme måde som man kender det fra Facebook. Det bliver også muligt at købe et produkt med link direkte fra Instagram.

Som man kan se på billedet, står der »Sponsored« øverst til venstre på billederne. Det indikerer en annonce på samme måde som på Facebook.

Derudover får annoncører mulighed for at bruge fotos og video i landskabsformat, når Instagram fjerner dets restriktioner på det kvadratiske billedformat.

Lige nu har forretninger i mere end 30 lande mulighed for at annoncere, men der bliver åbnet for endnu flere den 30. september, inklusive Danmark.

På den højere ende af skalaen vil et nyt premiumprodukt kaldet 'Marquee' ifølge Instagram kunne »hjælpe med at drive stor bevidsthed og ekspanderet reach indenfor en kort tidsramme«. Instagram skriver, at det vil blive optimalt for virksomheder, som fx. vil lancere produkter og filmpremierer.

Forretninger af alle størrelser har testet disse nye muligheder hele sommeren med positive resultater, hvilket har medført stor efterspørgsel, særligt indenfor e-commerce, rejser, underholdning og detail, skriver Instagram.

Følgende nye features er annonceret i dag:

  • Foto og video i landskabsmode
  • Videoreklamer på op til 30 sekunders varighed
  • Marquee, et nyt premiumprodukt, som hjælper med at drive oplysning og ekspandere reach indenfor en kort tidsramme
  • Leverings- og optimeringsværktøjer til at drive de mest givende kampagner igennem både Facebook og Instagram