De nye slår de gamle på Instagram

Nystartede designvirksomheder giver de gamle kendinge baghjul, når det kommer til, hvem der er i besiddelse af førertrøjen på de sociale medier.

Foto: JUSTIN SULLIVAN. »De sociale medier er et vigtigt værktøj i vores samlede markedsføringsstrategi. Med de mange følgere på Instagram kan vi nå bredt ud med relativt få ressourcer,« forklarer PR- og Marketing Manager hos Ferm Living, Sofia Viholt.
Læs mere
Fold sammen

I sidste uge kunne Berlingske fortælle, at der var et opbrud på vej i dansk designtradition. Tendensen på de sociale medier bekræfter, at der er gevaldig forskel på nye og gamle designfirmaer.

For mens den ældre virksomhed Geismars Væverier tumler med 114 følgere på det sociale medie Instagram, har den nystartede virksomhed Ferm Living 117.000, der abonnerer på deres billeder.

»De sociale medier er et vigtigt værktøj i vores samlede markedsføringsstrategi. Med de mange følgere på Instagram kan vi nå bredt ud med relativt få ressourcer,« forklarer PR- og Marketing Manager hos Ferm Living, Sofia Viholt.

Mange designvirksomheder gør en dyd ud af flere gange dagligt at lægge nye billeder op af deres produkter, men det afslører Instagram, at Geismars Væverier ikke gør. Hvis man på Instagram søger via et hashtag, gør man det muligt for andre at finde ens billeder via kategorier. Hashtagger man #geismars, opnås 77 fotografier og 24 med hashtagget #geismarsvæverier. Sammenligner man det med #fermliving opnår man i skrivende stund 70.287 forskellige billeder, og #bylassen giver 60.183 opslag.

Instagram har talt – de nye kometer af designvirksomheder er for alvor slået igennem på de sociale medier. Og selv om om Geismars Væverier har vækst og landede på fjerdepladsen i Berlingskes kortlægning af virksomheder, der har formået at genopfinde sig selv, er virksomheden bagud på de sociale medier.

»Geismars har ikke tidligere benyttet ressourcer på at positionere sig på de sociale medier, men vi er klar over, at det er fremtiden og den retning, vi skal gå,« siger konceptmanager Mette Brøndgaard Andersen og tilføjer:

»Vi er klar over, at vi skal være til stede på Instagram, men vi har ikke haft materialet til det. Vi skal have mere volumen på vores konto, før den bliver interessant at følge.«