Et tilsyneladende smart marketingsstunt med en amerikansk realitystjerne og et canadisk medicinalselskab i hovedrollerne er nu endt i fuldtonet fiasko. Realitydronningen Kim Kardashian lavede i sommer et opslag på Instagram, der hyldede et middel mod morgenkvalme fra det canadiske selskab Duchesnay. Medikamentet blev fremhævet som en rendyrket vidunderkur og kastet helt op under de lyserøde skyer.
Opslaget faldt mildt sagt ikke i de amerikanske sundhedsmyndigheders smag, der betegnede stjernens medicinalfremstød som »usandt og vildledende«. For Kardashian nævnte i sit Instagram-opslag til sine godt 40 mio. følgere intet om, at produktet ikke er uden bivirkninger. Og den går ikke.
»Har I hørt om dem her? Som I ved, har min morgenkvalme været rigtig grim. Jeg prøvede at ændre min livsstil, min kost, men ingenting hjalp, så jeg talte med min læge, som ordinerede mig Diclegis. Siden da har jeg fået det meget bedre,« skrev Kim Kardashian.
Derfor gav myndighederne det canadiske medicinalselskab en skriftlig advarsel og krævede straks, at alle former for »vildledende kampagner« blev stoppet. Derudover skulle Kim Kardashian rette fejlen på samme medieplatform, hvor den blev begået.
Det er nu sket. For i et nyt opslag på Instagram erkender den amerikanske kendis, at hendes fremstød for kvalmemidlet ikke indeholdt informationer om bivirkninger. Derfor bliver der nu i en meget lang tekst redegjort for alle de problemstillinger, der er forbundet med at bruge medikamentet.
For blot år siden skærpede de amerikanske myndigheder reglerne for, hvordan medicinalindustrien må agere på sociale medier.