Innovation går hånd i hånd med succesfuld eksport

Eksport, innovation og produktivitet spiller tæt sammen, viser forskning fra Aarhus Universitet.

Foto: Axel Schütt. Aarhus Universitet
Læs mere
Fold sammen

Det kan godt betale sig at tænke nyt, hvis man som virksomhed vil eksportere. I samarbejde med Eksportforeningen viser forskning fra Aarhus Universitet, at innovation fører til højere produktivitet og succes med eksport.

Lektor Allan Sørensen fra Tuborg Research Centre ved Aarhus Universitet forklarer, at fornyelse hos virksomhederne fører til bedre produkter, som får lettere ved at slå igennem på udenlandske markeder.

»Der er flere måder at innovere på, alt efter om man vil konkurrere på kvalitet eller pris. Det kan være at forbedre sit produkt, skabe et nyt eller at producere billigere. Men i alle tilfælde spiller innovation og eksport sammen. Investerer man i det ene, gør man også det andet mere attraktivt,« siger Allan Sørensen og tilføjer:

»For at være en succesfuld eksportør skal man være tilpas dygtig. Det bliver man igennem innovation. På den måde komplementerer de to ting hinanden og bør tænkes sammen både i virksomheder og politisk.«

Det afgørende parameter

Der er altså tale om en positiv spiral. For når en virksomhed begynder at eksportere, har den også bedre muligheder for at tjene investeringer i produktudvikling hjem igen.

Derudover viser forskningen fra Aarhus Universitet, at de eksportvirksomheder, der investerer i forskning og udvikling, også er mere produktive end de eksportvirksomheder, som ikke gør det. Og at produktivitet i sig selv er et afgørende parameter for eksport.

»Vores forskning viser, at eksportvirksomheder er 30 procent mere produktive end ikke-eksporterende virksomheder,« siger Allan Sørensen og tilføjer:

»Der er lavet rigtig mange studier, der dokumenterer, at det er de mest produktive virksomheder, der begynder at eksportere. Og innovation er altså en nøgle til at nå dertil.«