Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det kan godt betale sig at tænke nyt, hvis man som virksomhed vil eksportere. I samarbejde med Eksportforeningen viser forskning fra Aarhus Universitet, at innovation fører til højere produktivitet og succes med eksport.
Lektor Allan Sørensen fra Tuborg Research Centre ved Aarhus Universitet forklarer, at fornyelse hos virksomhederne fører til bedre produkter, som får lettere ved at slå igennem på udenlandske markeder.
»Der er flere måder at innovere på, alt efter om man vil konkurrere på kvalitet eller pris. Det kan være at forbedre sit produkt, skabe et nyt eller at producere billigere. Men i alle tilfælde spiller innovation og eksport sammen. Investerer man i det ene, gør man også det andet mere attraktivt,« siger Allan Sørensen og tilføjer:
»For at være en succesfuld eksportør skal man være tilpas dygtig. Det bliver man igennem innovation. På den måde komplementerer de to ting hinanden og bør tænkes sammen både i virksomheder og politisk.«
Det afgørende parameter
Der er altså tale om en positiv spiral. For når en virksomhed begynder at eksportere, har den også bedre muligheder for at tjene investeringer i produktudvikling hjem igen.
Derudover viser forskningen fra Aarhus Universitet, at de eksportvirksomheder, der investerer i forskning og udvikling, også er mere produktive end de eksportvirksomheder, som ikke gør det. Og at produktivitet i sig selv er et afgørende parameter for eksport.
»Vores forskning viser, at eksportvirksomheder er 30 procent mere produktive end ikke-eksporterende virksomheder,« siger Allan Sørensen og tilføjer:
»Der er lavet rigtig mange studier, der dokumenterer, at det er de mest produktive virksomheder, der begynder at eksportere. Og innovation er altså en nøgle til at nå dertil.«