Finnairs asiatiske ansatte giver SAS nye hovedbrud

Finnairs beslutning om at bruge asiatisk kabinepersonale sætter tyk streg under udviklingen i luftfartsselskabernes ansættelsesvilkår. SAS og fagforeninger råber igen vagt i gevær.

Det er ved at være sidste chance, hvis politikerne vil sikre arbejdspladser på danske vilkår i luftfarten. Sådan lyder meldingen fra SAS efter Finnair har besluttet at outsource sit kabinepersonale til OSM Aviation, der udelukkende vil ansætte personale på asiatiske vilkår. Fold sammen
Læs mere
Foto: CLAUS BECH ANDERSEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ved at være sidste chance, hvis politikerne vil sikre arbejdspladser på danske vilkår i luftfarten.

Sådan lyder meldingen fra SAS efter Finnair har besluttet at outsource sit kabinepersonale til OSM Aviation, der udelukkende vil ansætte personale på asiatiske vilkår.

Hidtil har anklagerne mest været rettet mod lavprisselskaberne Ryanair og Norwegian, men med Finnairs beslutning er udviklingen nu også nået til et af de gamle, statsejede selskaber i Skandinavien.

"Det, der foregår i branchen i øjeblikket, er et lønræs mod bunden. Vi ønsker at bevare dansk luftfart, men det er umulige konkurrencevilkår, vi opererer under. Fremtiden for dansk luftfart kræver, at politikerne giver os nogle ordentlige rammevilkår ligesom i andre brancher," siger Lars Wikstorp Andersen, direktør for public affairs i SAS.

Han henviser til, at en arbejdsgruppe i transportministeriet før sommerferien kom med en rapport om mulige tiltag for at sikre branchens overlevelse. Blandt andet foreslog den, at politikerne kunne stille krav om at flypersonalet skulle være direkte ansat i flyselskaberne. Desuden har Danmark netop lavet en ny skatteaftale med Irland, som betyder at ansatte i Billund skal betale skat i Danmark.

"Vi har en minister, som er meget lydhør. Men de beslutninger, der er taget indtil nu, er ikke nok, hvis vi skal konkurrere på lige vilkår. Vi kunne jo også vælge at gå i samme retning som Finnair, men det ønsker vi ikke. Vi ønsker at bevare dansk luftfart," siger Lars Wiktorp Andersen.

I modsætning til resten af transportsektoren står arbejdsgivere og lønmodtagere side om side. Fagforeningerne har også længe forsøgt at få udenlandske flyselskabers til at stoppe brugen af såkaldt kreative ansættelsesmodeller i Danmark og Europa. Men blandt andet krisen har gjort det svært at finde opbakning til faglig kamp.

"Det er dybt bekymrende at nu også et statsejet selskab som Finnair begynder. De har ikke ansat finsk personale i syv år," siger Anders Mark Jensen, formand for FPU.

Han forklarer, at selskabet allerede i dag bruger spanske ansatte via vikarbureauet Adecco på ruterne mellem Finland og Spanien. Dertil kommer, at de allerede i dag bruger asiatisk personale på udvalgte ruter. Det har de gjort trods protester fra den finske fagbevægelse.

"Den finske fagbevægelse kæmper for at stoppe udviklingen, de har ikke en lige så stærk LO-bevægelse, som vi har. Vi har også det problem i Europa, at nogle lande som Irland og Finland er ligeglade med at beskytte vores arbejdspladser," siger han.

Netop i disse dage skal den amerikanske kongres beslutte, om Norwegian kan få lov til at flyve til landet med sit irske selskab. De amerikanske fagforeninger har længe kæmpet imod tilladelsen, fordi personalet vil blive ansat i Asien.

"Men den afgående EU-Kommission har arbejdet på at hjælpe Norwegian med at få det tvunget igennem. Det er jo helt absurd, når den samtidig skal kæmpe for ordentlige arbejdsvilkår i de selskaber, som flyver herhjemme," siger Anders Mark Jensen.

Kæmper I ikke imod en udvikling, som er en naturlig følge i en globaliseret branche ligesom vi tidligere har erkendt i skibsfarten?

"Det vi kæmper for er ordentlige vilkår, hvis vi vil bevare luftfart med danske ansatte og på danske hænder. Det er umuligt, hvis vi følger er ræs mod bunden. Her er vi meget enige med arbejdsgiverne i SAS," siger han.

Parterne mødes med transportminister Magnus Heuinicke til en stor LO-konference om emnet om to uger.