Regeringen vil se på ny strategi for luftfarten

Ifølge Berlingskes oplysninger har transportminister Magnus Heunicke nikket ja til at udvikle en ny strategi for dansk luftfart og dermed en hjælpende hånd til SAS. Skattefrihed til flyansatte er blot ét af forslagene fremme.

Foto: Jeppe Bjørn Vejlø
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvordan skal danske flyselskaber som SAS sikre i en global konkurrencesituation, hvor stadig flere selskaber ansætter medarbejderne på lokale vilkår i eksempelvis Thailand eller lettiske vikarbureauer uden overenskomst?

Det spørgsmål har blandt andet SAS presset på for at få regeringens bud på det seneste år, og nu skal Rådet for Dansk Luftfart sammen med Transportministeriet forsøge at finde en løsning med en ny strategi med navnet "Danmark som Luftfartsnation".

Ifølge Berlingskes oplysninger kan en del af den strategi indebære, at regeringen ser nærmere på forslaget om at kopiere skibsfartens DIS-register som blandt andet SAS har peget på. Det vil give medarbejderne skattefrihed sådan så flyindustrien - på samme måde som rederierne - bliver i Danmark. Der er dog også en række andre forslag på bordet som drejer sig om vilkårene for blandt andet at kunne registrere fly i Danmark, og det er langt fra besluttet, hvilke elementer stategien ender med at indeholde.

Når forslagene er på bordet skyldes det dog, at branchen ønsker en mere offensiv strategi i konkurrencen med de udenlandske lavprisselskaber. De løsninger, som regeringens udvalg hidtil har fremlagt - om eksempelvis at flyselskaberne skal ansætte kabinepersonalet direkte fremfor via vikarbureauer -  anses som lappeløsninger på et langt større problem. Det er uvist, hvornår strategien skal være klar, men kilder vurderer, at den kan falde på plads inden for de kommende måneder.

Det skyldes blandt andet, at lavprisseselskabet Ryanair med sit indtog i Københavns Lufthavn lægger yderligere pres på SAS til at finde en løsning på konkurrencevilkårene. Omvendt kan det dog tage tid at få fagbevægelsen - som også sidder med i Luftfartsrådet - til at bakke op om idéen.

"Vi er åbne overfor at se på forslaget, men som udgangspunkt er vi skeptiske. Rederierne, som har ordningen, ansætter jo stort set kun fillipinere. Vi mangler flere beviser for, at en sådan ordning kan sikre arbejdspladser til vores medlemmer," siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU, Flyvebranchens Personaleunion.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Transportminister Magnus Heunicke, men ministeriet skriver dog i en mail til Berlingske, at arbejdet om vilkårene i luftfarten er i gang.

”På mødet i Rådet for Dansk Luftfart den 13. november blev det aftalt, at parterne vil gå videre med at udarbejde en redegørelse om luftfarten i Danmark. I Transportministeriet er vi i øjeblikket i gang med det forberedende arbejde.”