DFDS får medhold i Kanal-sag

DFDS-aktien stiger, efter der endnu en gang er dom faldet ud til DFDS' side i sagen vedrørende konkurrenceforvridning på Den Engelske Kanal.

Foto: OLAF KRAAK

Endnu en gang er en dom faldet ud til DFDS' side i sagen vedrørende konkurrenceforvridning på Den Engelske Kanal.

Den britiske appeldomstol på konkurrenceområdet, Competition Appeal Tribunal, har fredag afvist appeller fra Eurotunnel og SCOP i sagen.

De to havde appelleret de britiske konkurrencemyndigheders forbud mod Eurotunnels færgeaktiviteter mellem Frankrig og England, og dermed ser et længerevarende juridisk slagsmål ud til at være afsluttet.

Der resterer godt nok stadig en appelmulighed for Eurotunnel og SCOP, men i en separat meddelelse fortæller Eurotunnel, at det nu søger en køber til sine færgeaktiver, der går under navnet Myferrylink.

- På grund af de britiske myndigheders holdning vil Myferrylinks fremtid nu blive fastlagt uden for Eurotunnel, udtaler formand og direktør Jacques Gounon fra Eurotunnel.

Tvisten opstod oprindeligt, da tunneloperatøren Eurotunnel i 2012 købte sig ind på ruten Dover-Calais ved at overtage tre færger fra konkursramte Seafrance. Ifølge de britiske myndigheder sidder det franske selskab dermed på mere end 50 pct. af markedet, når man medregner tunnellen.

Myndighederne lægger op til, at Eurotunnel skal stoppe sine færgeaktiviteter inden for seks måneder. Selskabet må dog gerne sælge Myferrylink-aktiverne til en uafhængig køber, da det ville sprede konkurrencen ud til fordel for kunderne.

DFDS har flere gange i de sidste år klaget over, at Eurotunnels køb førte til store tab på færgefarten over Den Engelske Kanal.