DFDS: Nu skal vi tjene penge i kanalen

I årevis har færgerne sejlet med underskud over Den Engelske Kanal, nu hvor konkurrencesagen mod Eurotunnel endelig er afgjort, skal der sorte tal på bundlinjen igen, lyder det fra DFDS-topchef.

Niels Smedegaard, DFDS Fold sammen
Læs mere
Foto: Columbus Leth

»Vi har været igennem en retssag og to appelsager. Vi har ventet på den her afgøreles i årevis, og nu er den endelig kommet og er igen faldet ud til vores fordel. Det er en stor lettelse,« siger Niels Smedegaard, adm. direktør i DFDS.

Tidligere fredag afviste den britiske appeldomstol appeller fra Eurotunnel og SCOP i sagen om konkurrenceforvriudning på Den Engelske Kanal. Sagen begyndte i 2012, da Eurotunnel købte det krakkede Seafrance og begyndte at drive færgeoverfart ved siden af tunnel mellem fastlandet og Storbritannien.

»Det er fantastisk endelig at kunne sætte et punktum for den sag. Der har nu i årevis været en uholdbar konkurrencesituation, der betød, at vi enten vandt sagen og blev på Den Engelske Kanal, eller tabte den og forlod markedet. Det betyder, at vi har måtte operere med meget kortsigtede horisonter,« fortæller Niels Smedegaard og fortsætter:

»Nu er afgørelsen kommet, og det betyder, at vi kan begynde at træffe nogle beslutninger om tonnage (skibe, red.) på ruterne dernede. Nu skal vi igen til at tjene penge, så vi kan investere.«

Eurotunnel og SCOP har stadig en enkelt appelmulighed, men eftersom Eurotunnel som følge af afgørelsen har sat sine færgeaktiviteter, Myferrylink, til salg, tyder det ikke på, at appelmuligheden vil blive benyttet.

DFDS har haft fem færger på de to ruter over kanalen, men et af skibene var chartret og da der stadig var uklarhed om fremtiden, da leasingkontrakten udløb, undlod man at forlænge. Det betyder, at DFDS har været en færge i underskud i en længere periode. Mandskabet på færgen er stadig ansat, og de mangler nu et skib. Det oplagte spørgsmål er derfor, om DFDS står klar til at købe Myferrylink.

»De har helt klart noget attraktiv tonnage (skibe, red.), der er specialdesignet til forholdene. Men det er helt nyt, at det er sat til salg, så det er for tidligt at sige noget om, hvad vi gør. Umiddelbart lader de til at ville sælge forretningen samlet, men det bliver svært at finde en køber til det marked,« siger Niels Smedegaard.

På grund af overkapacitet har der været store tab på færgeaktiviteterne over kanalen. DFDS-chefen vurderer, at Myferrylink har tabt omkring 500 mio. kroner på de 2,5 år, færgerne har sejlet.