B&O bliver indhentet af Loewe

Mens B&O-aktien får hug og den danske TV- og radioproducent kæmper mod en faldende omsætning, går det strygende for Loewe, den tyske TV- og hjemmebiografproducent.

I fremtiden vil væksten for fladskærme være højer end væksten i musikanlæg, som fylder meget hos B&O - og derfor haler tv-producenter som Loewe ind på Struer-virksomheden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der skal hænge fladskærme på væggene i et stadigt stigende antal hjem, og det betyder at den tyske TV- og hjemmebiografproducent Loewe haler stadig mere ind på danske B&O.

Mens selskabet fra Struer, der har haft en svær start på året, taler om en omsætningsvækst på i allerbedste fald 5,8 pct. i 2007/2008, så har Loewe ifølge Børsen netop meldt ud med en forventning om en vækst på 7 pct. i 2008.

”Det virker, som om Loewe slet ikke oplever de svære problemer, som B&O er rendt ind i,” siger analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank til Børsen.

Loewe har et andet segment
Hos Loewe betragter man dog ikke B&O som en direkte konkurrent, da man fokuserer på to delvis forskellige segmenter. Mens B&O især satser på luksussegmentet har Loewe blikket rettet mod premium-produkter og er desuden drevet af udviklingen på audioområdet.

”Loewe fokuserer næsten udelukkende på Europa og meget på store tv-apparater med LCD-skærm. Her forventer vi i år en vækst i markedet på 45 pct., når vi taler om skærme på 37 tommer eller mere og 13 pct. for hele markedet,” siger Axel Gentzsch, investor relations manager for Loewe, til Børsen.

I 2008 venter Loewe efter 7 pct. fremgang at ende med en omsætning på 3 mia. kr., mens indtjening før renter og skat ventes at vokse med 14 pct. til 180 mio. kr.

Dermed er B&O stadig bedre til at tjene penge end Loewe, men tyskerne haler med en ebit-margin på 6 pct. ind på B&O’s ebit-margin på 9 pct.