Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Mens selskabet fra Struer, der har haft en svær start på året, taler om en omsætningsvækst på i allerbedste fald 5,8 pct. i 2007/2008, så har Loewe ifølge Børsen netop meldt ud med en forventning om en vækst på 7 pct. i 2008.
”Det virker, som om Loewe slet ikke oplever de svære problemer, som B&O er rendt ind i,” siger analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank til Børsen.
Loewe har et andet segment
Hos Loewe betragter man dog ikke B&O som en direkte konkurrent, da man fokuserer på to delvis forskellige segmenter. Mens B&O især satser på luksussegmentet har Loewe blikket rettet mod premium-produkter og er desuden drevet af udviklingen på audioområdet.
”Loewe fokuserer næsten udelukkende på Europa og meget på store tv-apparater med LCD-skærm. Her forventer vi i år en vækst i markedet på 45 pct., når vi taler om skærme på 37 tommer eller mere og 13 pct. for hele markedet,” siger Axel Gentzsch, investor relations manager for Loewe, til Børsen.
I 2008 venter Loewe efter 7 pct. fremgang at ende med en omsætning på 3 mia. kr., mens indtjening før renter og skat ventes at vokse med 14 pct. til 180 mio. kr.
Dermed er B&O stadig bedre til at tjene penge end Loewe, men tyskerne haler med en ebit-margin på 6 pct. ind på B&O’s ebit-margin på 9 pct.