Fladskærme for fire milliarder

Salget af nye TV-apparater sikrer salgsrekord i Danmark - trods de faldende priser.

Foto: Lea Meilandt Mathiesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fladskærme var det kodeord, der bragte den danske forbrugerelektronikbranche op over en omsætning på ni milliarder kroner sidste år.

Sidste år blev der solgt fladskærme for fire milliarder kroner i Danmark alene. 560.000 skærme forlod butikkerne og indtog danske hjem og virksomheder. I 2006 blev der solgt 400.000 fladskærme.

Trods stigningen på 40 procent er omsætningen dog kun vokset med syv procent, fordi priserne falder markant, viser opgørelsen fra Branchen Forbrugerelektronik (BFE), som samler producenterne.

Gang i HD-salg efter Blu-ray-sejr

Branchen satser på, at der i år vil blive solgt langt flere HD-afspillere og -optagere, efter at Toshiba kastede håndklædet i ringen og gav op. Toshiba indstiller produktionen af HD-DVD-produkter og overlader sejren i formatkrigen om at blive morgendagens DVD til Sonys Blu-ray.

»Branchens virksomheder kan nu koncentrere sig om at levere de bedste Blu-ray-afspillere og -optagere med garanti om anvendelse over for forbrugerne. Alle kan være sikre på, at de fremover vil kunne se alle Hollywood-film i high definition eller endda Fuld HD, hvis afspiller og TV er gearet til det,« siger Kurt Frausing, formand for BFE.

5,7 millioner TV-apparater

Danskerne ejer nu i alt 5,7 millioner fjernsyn. De 1,4 millioner er fladskærme, heraf er den ene million HD-Ready og altså klar til TV i højdefinitionskvalitet.

29 procent af de danske husstande har et fjernsyn, 34 procent har to fjernsyn, 20 procent har tre fjernsyn og 16 procent har mindst fire fjernsyn.

Samtidig står der nu 4,2 millioner DVD-maskiner ude i hjem og virksomheder, viser Gallups og BFEs målinger.