Hver tredje fladskærm er fra Samsung

Sydkoreanske fjernsyn i dansk design fanger danskerne. Salget af fladskærms-TV flader dog nu ud herhjemme.

Foto: Vivek Prakesh
Hver tredje solgte fladskærm i Danmark kommer fra Samsung.

På lige over to år har den sydkoreanske elektronikgigant nærmest besat det danske TV-marked, og en hær af designere er taget fra Sydkorea til Danmark for at lære om design som nøglen til at komme indenfor i de danske stuer.

Ifølge målinger fra analyseinstituttet GfK var 28 procent af alle solgte fladskærme i december fra Samsung, der dermed ligger højere end den hollandske konkurrent Philips med 21 procent og japanske Sony, som sidder på 20 procent af salget. LG, som også er fra Sydkorea, vinder andele og står nu for 10 procent af fladskærmssalget, mens danske B&O kun udgør to procent - til gengæld bonner hvert eneste solgt B&O-fjernsyn ind og hæver gennemsnitsprisen i statistikkerne.

»Vi har gjort det anderledes ved at gøre det dansk,« siger Solvej Lee, landechef for Samsung i Danmark og Island, som årsag til succesen.

Samsung bruger selv på internationalt plan udtrykket »the power of hygge« (hyggens kraft), som er det eneste, der kan udtrykke, hvad der skal til.

Salget flader ud

Selve salget af fladskærme i Danmark er holdt op med at stige. Det toppede i efteråret 2006 og er kun gået moderat frem i 2007. Salgstallene viser, at væksten i januar og februar i år er fladet ud.

»Markedet er ved at være modnet, og selv om vi stadig ser en vækst i antallet af solgte TV-fladskærme, flades værdien ud, fordi apparaterne bliver billigere og billigere at producere. Vi regner derfor med et nulniveau i 2008, og vi kan godt mærke, at vi bliver angrebet nu. Til gengæld tror vi på vækst igen i 2009, når det analoge, danske TV-sendenet lukker, og TV bliver digitalt,« siger salgschef Ulrik Hvid.

Samsung fortsætter med at udtænke nye - og stedse større - TV-modeller, men det er i øjeblikket service og udenoms produkter, der skal give de ekstra plusser på bundlinien.

»Eftersom markedet er fladt, skal vi bevise vort værd ved at leve op til andre forventninger, som kunderne har. Her går vi bevidst efter at være kendt for positiv service, ligesom udfordringen er alt det, der er rundt om TV-apparatet: hjemmebiografer, HD-optagere, DVD-afspillere, MP3-musikafspillere og også digitalkameraer,« siger Ulrik Hvid.

Samsung har derfor indført hjemmeservice for alle, der har en 40-tommer fladskærm eller derover. Teknikeren kommer ganske enkelt hjem til kunden på alle landfaste, danske øer i erkendelse af, at skærmens størrelse gør den noget nær umulig at transportere til en forhandler. Samtidig sidder syv dansksprogede medarbejdere klar i Samsungs skandinaviske servicecenter i Sverige.

Større og større

De nye fladskærme bliver i størrelser fra 40 tommer og opefter, alle med fuld HD, altså højdefinition med den hidtil højeste billedskarphed på 1.920 x 1.080 pixler. Ønskerne til skærmens størrelse vokser nemlig.

I dag er 41-42 procent af alle solgte fladskærmsfjernsyn på 32 tommer, efterfulgt af 40-tommerskærmene. Kun 14-15 procent ligger under 32 tommer.

»De større tommer sælger bedre stykmæssigt og giver dermed en markant bedre værdi. Prisforskellen på at producere 26 og 32 tommer er lille, og den digitale tuner, selve kabinettet m.m. er jo det samme for alle størrelser,« siger Ulrik Hvid.

Hans råd til fladskærmskøberne, der farer vild i tekniske specifikationer og gerne vil være fremtidssikret, er dette:

»Man skal købe det, når man har brug for det. Der er aldrig noget 100 procent optimalt tidspunkt.«

Bemanding udvides

Inden august i år har de i dag 30 medarbejdere i Samsung Danmark fået 12 nye kollegaer. Derfor flytter Samsung fra naboskabet til TV 2 København på Teglholm Allé i Københavns sydvestkvarter.