Salget af fladskærme har toppet

Lidt over halvdelen af de danske husstande har nu et fladskærms-TV. Dermed ser det ud til, at det er slut med nye danmarksrekorder i salg. Sidste år blev der solgt mindre forbrugerelektronik en før, og flere typer er nu helt uddøde.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Toppen er nået for salget af fladskærmsfjernsyn. Den eksplosive vækst er slut, og trods endnu en danmarksrekord i 2007, hvor 580.000 plasma- og især LCD-fladskærme fik nye hjem, er der ikke udsigt til nogen større vækst fremover. Faktisk er salget af forbrugerelektronik til hjemmene gået ned.

Omsætningen i 2006 var i Danmark på omkring 19 milliarder kroner og ventes at blive lidt højere i 2007. Hver eneste dansk husstand har i gennemsnit 22 styk forbrugerelektronik - eller 55 millioner styk på landsplan - og anskaffer sig årligt tre mere.

Alligevel blev der i 2007 kun solgt 6,74 millioner styk forbrugerelektronik mod 7,34 millioner året før, og Branchen Forbrugerelektronik spår, at niveauet i år vil ligge som i 2007.

Det får dog ikke producenterne til at holde inde. Alene i år ventes omkring 10.000 nye produkter inden for forbrugerelektronik.

Danmarksrekord i TV

Storsælgeren over dem alle er ikke overraskende TV.

»I alt blev der solgt 600.000 fjernsyn i 2007, og det er danmarksrekord. Navnlig i årets sidste måneder var salget enormt, og priserne er ikke fulgt med, fordi konkurrencen er benhård, hvilket forbrugerne kan glæde sig over. Der er ikke udsigt til noget priskartel i vor branche!« siger Niels Jørgen Langkilde, direktør for Branchen Forbrugerelektronik (BFE), som fremlagde de danske salgstal på verdens største messe for forbrugerelektronik, CES, i spillebyen Las Vegas i det sydvestlige USA.

98 procent af alle solgte, nye fjernsyn er i bredformatet (16:9).

»Og 90 procent af dem er HD-ready, altså klar til digitalt TV, så det budskab er slået igennem hos forbrugerne, så de ikke køber fjernsyn, som ikke kan bruges fremover,« siger branchedirektøren med henvisning til, at alle TV-signaler fra slutningen af 2009 bliver digitale.

I dag har 1,3 millioner husstande en fladskærm, og hver fjerde husstand i Danmark har et i bredformat. Branchens bud er, at alle 2,5 millioner husstande i 2010 vil have en eller flere fladskærme.

Salget ventes dog at ligge uændret de næste år. Forventeligt sælges der i 2009 omkring 600.000 fladskærme i Danmark

»Kodeordene er livsstil og design. Det æstetiske interesserer navnlig kvinderne, som hader ledninger og kræver brugervenlighed - det skal virke, straks man trykker på knappen. Og så vil folk gerne have noget større ind i stuen, hvis blot kvaliteten er i orden. Der er jo også en grund til, at folk trasker i biografen for at se film. Forbrugerne er klar til at betale for ekstra billedkvalitet. Men det lukkes kun, hvis der er et indhold, som er værd at se i bedre kvalitet. Og heldigvis kommer der stadigt flere kanaler og flere produktioner i HD-kvalitet,« siger Niels Jørgen Langkilde.

Derfor stiger salget af højdefinitions-TV (HDTV) også markant. 870.000 TV-skærme mærket »HD-ready« (klar til HDTV) står nu i de danske hjem. Det er en stigning på 167 procent i 2007.

Farvel til billedrørsfjernsyn og video

De gamle billedrørsfjernsyn er døden nær. Der bliver ikke solgt et eneste af de såkaldte bredformatfjernsyn (16:9) længere, og de gamle standardfjernsyn i 4:3-format går der nok endnu 10.000 af i år og 5.000 til næste år, men så er det også slut. I 2007 røg der 20.000 over disken - sammenlignet med de 375.000, som blev solgt for ti år siden.

Salget af DVD-optagere med indbygget harddisk ligger stadig historisk højt. I 2007 blev der igen solgt 200.000 af slagsen, og den er for alvor blevet videobåndoptagerens afløser, selv om en Gallup-undersøgelse viser, at to ud af tre danske hjem stadig har en videobåndoptager stående. Der blev dog kun solgt 5.000 nye af slagsen sidste år, og de kombinerede DVD- og videomaskiner halverede salget til små 300.000, men nedgangen ventes at fortsætte de næste par år. Salget af rene DVD-afspillere er gået lidt ned.

Krigen mellem de to nye, konkurrerende videoformater - Blu-ray og HD-DVD - lægger en dæmper på lysten til at vælge side. 5.000 danskere forventes dog i år at anskaffe sig en afspiller, og 30.000 gør det til næste år, spår branchen.

MP3-afspillerne rydder bordet

Digitalkameraer og MP3-afspillere bliver vi tilsyneladende aldrig trætte af. Salget af rene digitalkameraer - altså fraregnet dem, der er i mobiltelefoner - nåede det næstbedste år i Danmark trods en lille tilbagegang. 580.000 blev der solgt mod godt 600.000 året før, og de nærmeste år vil der formodentlig ske endnu et lille fald. Ligeledes sælger digitale videokameraer lidt mindre, nemlig 80.000 styk i 2007 mod 90.000 i rekordåret 2006.

MP3-afspilleren er nu altdominerende på markedet for bærbare afspillere. Compact disc-, minidisk- og kassettebåndsafspillerne uddøde alle sammen sidste år, hvor MP3-afspillerne tangerede danmarksrekorden fra 2006 med en halv million solgte eksemplarer, selv om stort set alle nye mobiltelefoner også kan afspille musik digitalt.

Danskerne vil kunne finde vej

Navigationsudstyr til bilen - altså satellitnavigering via GPS - er det hotte lige nu. Danskerne købte en kvart million GPS-anlæg sidste år mod »kun« 190.000 i 2006. Anlæggene bliver stadigt mere avancerede og præcise og falder desuden i pris. I år ventes der solgt 270.000 navigationsanlæg og til næste år hele 280.000. Stereoanlæg i bilerne er derimod ikke lige så interessant som tidligere. Salget faldt i 2007 med 10.000 til 150.000 styk.

Læs selv mere om forbrugerelektronik og få hjælp til de svære ord og forkortelser