AstraZeneca tager kampen op med Novo Nordisk

Den svensk-britiske medicinalgigant AstraZeneca bevæger sig ind i Novo-land med lanceringen af et nyt lægemiddel til behandling af type 2-diabetes.

På verdensplan var der i 2007 246 millioner i alderen 20-79 år med type 2-diabetes. Det tal ventes i 2025 at være steget til 380 millioner - et kæmpemarked, som medicinalselskaberne kappes om. Fold sammen
Læs mere
Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kampen om at tilbyde Europas godt 53 millioner type 2- diabetikere den bedste behandling skærpes endnu en tand, efter at den svensk-britiske medicinalgigant AstraZeneca og samarbejdspartneren Bristol-Meyers Squibb nu også har meldt sig på banen med et nyt lægemiddel, målrettet mod behandlingen af såkaldt gammelmandssukkersyge.

Onglyza er en såkaldt DPP4-hæmmer, som skal tages i tabletform. Lægemidlet er først og fremmest en direkte konkurrent til den populære tabletbehandling Januvia/Janumet fra amerikanske Merck.

Men midlet vil også skulle konkurrere med Novo Nordisks nye lægemiddel, hormonefterligningen Victoza, samt amerikanske Eli Lillys tilsvarende produkt, Byetta. GLP-1-analoger skal injiceres, men forsøger at påvirke de samme processer i kroppen som DPP4-hæmmere.

Flere nye midler på vej
Ud over de type 2-midler, som allerede er på markedet, har en række medicinalselskaber, herunder blandt andre GlaxoSmithKline, en række nye midler på vej i pipelinen.

AstraZenecas områdedirektør for Europa, danskeren Henrik Nistrup Madsen, er dog ikke bekymret for udsigten til at skulle konkurrere med Novo Nordisk og de andre spillere på markedet.

»Når det gælder type 2-diabetes har vi at gøre med en gruppe patienter, hvor en meget stor del af dem - omkring halvdelen - slet ikke bliver behandlet ordentligt og ikke når deres mål om at få blodsukkeret ned. Det er en kompliceret sygdom at behandle, og der er en masse forskellige variationer, som gør, at der er plads til alle spillere på markedet. Novo Nordisks række af tilbud har samme relevans i morgen, efter at vi er ankommet,« siger Henrik Nistrup Madsen.

»Vi er ikke ene om at tilbyde et nyt lægemiddel inden for dette område. Men det er vi ikke bekymrede over, for vi er vant til at arbejde i det her felt. Vi har en meget stærk samarbejdsflade med lægerne, som vi tror på, at vi kan udnytte,« siger Henrik Nistrup Madsen.

Introduktion i Europa
Lægemidlet bliver i disse uger introduceret på det europæiske marked, efter at det i august blev lanceret på det vigtige amerikanske marked. Ifølge Henrik Nistrup Madsen er det endnu for tidligt at spå om, hvor stor en markedsandel, Onglyza vil tage, og i øvrigt at sige noget konkret om, hvordan introduktionen går.

Konkurrenten Merck har haft stor succes med sit læge-middel Januvia, som i 2008 solgte for i omegnen af syv milliarder kroner.

Analytikernes estimater på Onglyzas markedspotentiale varierer imidlertid, netop fordi der i forvejen er et etableret og godt sælgende lægemiddel på markedet. Salgsestimaterne varierer fra mellem omkring 1,5 milliarder og godt fem milliarder dollar årligt.

Henrik Nistrup mener dog, at AstraZeneca står stærkt rustet til at kapre en pæn markedsandel.

AstraZeneca står i forvejen stærkt inden for de sygdomsområder, som også rammer patienter med type 2-diabetes, nemlig hjertekar-sygdomme, for højt kolesteroltal og for højt blodtryk.

Derfor er det nye lægemiddel med til at gøre Astra- Zenecas produktpalette mere fuldendt, mener Nistrup.