Alibaba og Suning kombinerer online og offline handel

De to kinesiske detailhandelsgiganter Alibaba og Suning Commerce køber aktier i hinanden for at indgå en ny forretningsmodel, der integrerer både online og offline shopping.

Foto: CRAB HU.
Læs mere
Fold sammen

Samlet har partnerskabet en værdi af 6,9 mia. dollar, ca. 47 mia. kr., skriver Financial Times.

Alibaba køber 19,99 pct. af Suning for 4,6 mia. dollar, godt 31,3 mia. kr., mens Suning vil købe 1,1 pct. af Alibaba for knap 15,3 mia. kr.

Som en del af den strategiske alliance vil de to selskaber skabe synergi-effekter inden for e-handel og logistik. Eksempelvis vil Suning åbne en butik på Alibabas online platform, samarbejde med Alibabas logistiske arm, Cainiao, om hurtigere levering og bruge betalingstjenesten Alipay.

Ifølge Joe Tsai, vice-formand hos Alibaba, er det et forsøg på at integrere offline og online handel.

»Du kan forestille dig en kunde, der går ind i en butik med en Alibaba-app og oplever produktet i virkeligheden, men foretager hele købet online, så han ikke skal stå i kø ved kassen«, siger han ifølge Financial Times.

Suning, der er et af Kinas hjemmedyrkede elektronik-brands, har haft problemer med sin online tilstedeværelse, men ifølge Tsai vil den nye strategi byde på gradvise fordele for begge parter.