»Smart nok - men det skal ligne et ur«

De første udgaver lignede en rekvisit fra sciencefictionserien »Månebase Alpha«. Nu begynder de digitale, smarte ure at ligne ... ure.

Det ligner et almindeligt armbåndsur - det er det ikke. LGs første bud på et såkaldt smart ur er med vilje designet, så det ser velkendt ud, men det kan rigtigt meget mere, og så kan man skifte remmen, hvis man foretrækker en anden, ganske som på et almindeligt armbåndsur. Foto: Thomas Breinstrup
Læs mere
Fold sammen

BERLIN: Der er nok ingen vej udenom. Selv de, der mener at have fået nok af for mange dimser med strøm i, må affinde sig med, at næste bølge hedder smarte ure og armbånde. Nu forsøger elektronikproducenterne så at tilrette designet, så det ikke bare er smart rent elektronisk men også i designet ligner noget, som man faktisk kunne finde på at gå med.

Begrebet smarte ure har ligesom smart-TV oprindelig ikke haft med designet at gøre. Det smarte har henvist til de funktioner, som først fjernsynet, siden telefonen og nu uret tilbyder - hvis man ellers overhovedet synes, at de er smarte.

Meget mere end et kronometer

Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin har i denne uge samlet giganter og miniputter inden for elektronikverdenen, og en af de bølger, som mange af dem gerne vil sætte i gang, er behovet for et smart ur. De fleste udgaver er et armbåndslignende ur, der naturligvis viser klokken og datoen på den digitale skærm, men i øvrigt er koblet sammen med smartphonetelefonen i lommen via den trådløse Bluetooth-radioforbindelse. Så kan man på uret se, når der kommer en SMS-besked eller en e-mail, man kan læse begge dele, man kan bruge den indbyggede GPS, man kan tage et foto, og man kan få uret til at samle data ind om f.eks. ens løberute, hjerterytme eller sundhedstilstand generelt - oplysninger, som efterfølgende overføres til mobiltelefonen, så man kan se statistikker over, hvordan man har det, o.s.v. Man kan også besvare telefonopkald og selv ringe op fra uret og tale i den indbyggede mikrofon.

Enkelte ure giver mulighed for at sætte SIM-kort i, så man ikke behøver at have telefonen med sig.

Et kæmpestort, nyt marked

De smarte ure er en helt ny produktkategori, altså en mulighed for at sælge mere forbrugerelektronik. Derfor håber alle producenter at få bedre fat i markedet for den såkaldte teknologi til at tage på, et marked, som ifølge analysefirmaet Strategy Analytics ventes at give et salg for 37 milliarder dollars i 2020 mod en milliard dollars sidste år.

De første ure af slagsen kom for to år siden - i stilhed. Siden er larmen taget til, og designet ligner ikke længere en rekvisit i sciencefictionserien »Månebase Alpha«.

»Det skal ligne et armbåndsur,« siger Christian Nilsson, produktkonsulent hos den sydkoreanske elektronikgigant LG Electronics i Norden.

LGs i øvrigt vandtætte ur ligner derfor, når man tænder det, et helt normalt armbåndsur, selv om skærmen på 1,3 tommer og de fire gigabyte lagerplads samt Googles styresystem Android Wear siger noget andet, når man kikker efter. LG har med vilje designet det som et ur, man i forvejen kender, ligesom man selv kan skifte remmen til den farve og type, som man har lyst til, så det ikke skiller sig ud. G Watch R er LGs første ur, hvorimod den sydkoreanske konkurrent Samsungs Gear S er anden version, og japanske Sonys nye SmartWatch 3 er - trods tallet - faktisk fjerde udgave af et smart ur; det første blev produceret, mens Sony Mobile endnu hed Sony Ericsson og var halvt svensk.

Skal passe til tøjstilen

Sony har valgt et design på uret, som følger den øvrige serie af nylancerede telefoner og tavle-PCer, Xperia Z3, og selv om det ikke som LGs ur har det helt klassiske ur-look, er Sony Mobiles produktmarkedsdirektør Jun Makino ikke i tvivl om, hvad det handler om.

»Det er meget vigtigt, at det ser ud som et ur og f.eks. altid viser tiden, fordi man jo altid vil have det på, og fordi det skal kunne passe til ens tøjstil,« siger han til Berlingske.

Flere af de store producenter fremviser også på IFA elektroniske armbånd, som kan vise tid og dato samt fungere som skridttæller.

Berlingske dækker IFA på www.b.dk/tech, www.business.dk/digital og i den trykte avis. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).