Nu får vaskemaskinen og køleskabet personlighed

Hvidevarerne og husholdningsapparaterne, som kommer i handelen til efteråret, vil i stigende grad kunne programmeres og dermed gøres personlige, så nu skal danskerne til at træffe et nyt valg og ikke længere kun se på energiforbruget.

Pang, siger farverne på forsiden af den tyrkiske gigantkoncern Vestels husholdningsmaskiner. Men også på andre fronter rykker husholdningsudstyret frem i vognen og skal nu gøres personligt. Vestel ejer i øvrigt siden 2008 Vestfrost, som har til huse i Esbjerg. Foto: Rainer Jensen, EPA/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: RAINER JENSEN

BERLIN: Opvaskemaskinen, tørretumbleren og køleskabet er ved at træde ud af anonymiteten og få mere personlighed. Nu skal den nemlig gøres personlig og kunne tilpasses den enkelte, ligesom PCerne kan det.

»Hvidevarerne som vaskemaskiner, tørretumblere og opvaskemaskiner vil nu være »min hvidevare«, altså et personligt produkt. Det kan godt være, at der står Bosch, Miele eller Gorenje på forsiden, men forbrugerne gør det nu til min maskine, ligesom man gør det med en PC. Så allerede her fra efteråret, når de første nye maskiner kommer i handelen i Danmark, vil forbrugerne opleve, at man ikke alene skal se på, hvor energieffektiv maskinen er, men også træffe valget, hvor meget man ønsker at personalisere sit produkt, altså kunne programmere det enten direkte på apparatet eller via f.eks. en mobiltelefon,« siger Henrik Egede, direktør i Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater (FEHA), som samler alle de store producenter af små elapparater og hårde hvidevarer.

Løslad den indre nørd

På Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin i denne uge er husholdningsmaskinerne og hvidevarerne rykket mere frem i front, ud mellem fladskærmsfjernsyn og mobiltelefoner, for at vise, at der sker en masse inden for begrebet »det forbundne hjem«, hvor flere og flere maskiner kan kobles på Internet og dermed kan fjernstyres fra f.eks. en mobiltelefon på vej hjem fra arbejdet.

»Man kunne godt købe nogle af denne slags maskiner sidste år, men nu vil producenterne gerne løslade »den indre nørd« eller »den indre chef« (fransk for kok, red.). Folkene i branchen er snusfornuftige mennesker, der nok ikke er førende i det digitale men er ret gode til at komme på, når tingene virker. Vi kender endnu ikke priserne på de nye apparater, før de kommer i handelen. Der bliver nok en forskel, men jeg ved ikke, hvor stor den bliver. Og der er meget få, der nok skriger efter at kunne programmere husholdningsapparaterne. Det kommer bare, og så får forbrugeren valget. Tidligere har man blot sagt, at man vil have et apparat, der er magen til det gamle. Nu får man mulighed for at kunne personalisere sit udstyr, så man f.eks. har sit eget program til sportstøj eller babytøj og meget, meget andet,« siger Henrik Egede til Berlingske.

Danskerne bruger flere penge

Danskerne bruger faktisk flere penge på hvidevarer og husholdningsudstyr end tidligere. Målt i styksalg er der en procents fremgang, i værdi er det tre procent.

»Vi er, både i Danmark og i Europa, ikke bange for at købe dyrere produkter, når vi skifter de gamle ud,« siger FEHA-direktøren.

Oveni er flere især mindre producenter begyndt at sende en hel miniserie af produkter til de mange husstande med kun en enkelt beboer på markedet.

»Her kan man nu købe udstyr, der kan lave én kop kaffe, én toast eller to æg. Det er jo også en personalisering, og 40 procent af husstandene i København består af singler. Jeg ved så ikke, hvad der sker, når man får gæster...,« siger Henrik Egede med et smil.

Berlingske dækker IFA på www.b.dk/tech, www.business.dk/digital og i den trykte avis. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).